26 mars 2016

Påskdagen; 26/100

Betydligt piggare men ack så sleten ändå. Vi höll nästan på att börja dagen som den avslutades igår, med bråk och tjafs. Var kommer alla dessa utbrott ifrån? Från ingenstans kan han bli rosenrasande och det går inte att bryta. Jag förstår det intellektuellt med känslor som inte kan hanteras när man är liten, saker som blir fel, saker han känner som vi inte förstår. Det gör ju ändå inte att man känner sig som en mindre urusel förälder när man till slut tappar tålamodet efter 75 kastade saker och slag eller att något åkt i golvet på grund av utbrott. Ibland känns det som vi går på äggskal och bara oroar oss för nästa utbrott. Om nån som har barn som är liknande arga, kom gärna med tips och råd för jag vet inte mer snart. Överväger att ringa BVC för råd. Men vi får se. I de värsta stunderna drar jag paralleller till filmen "Devils seed" (förlåt älskade unge om du läser det här. Du är världsbäst och jag älskar dig över allt på jorden. Men just nu är du en handfull).
I dag lyckades vi i alla fall undvika det stora utbrottet på morgonen och sedan smita runt de andra med olika strategier. Som att ge en banan eftersom det troligtvis var en tom mage som skrek, eller att skoja så nedåtvända mungipor vänds uppåt. Det var bara när han kastade småsten på bilen som det inte gick att inte bli arg. Överlag har det ändå varit en bra dag alltså. Vi fick ju lov att var ute en hel del eftersom solen visade sig och värmde i dag. Johns bonusmorbror kom oväntat och uppskattat på besök. Han underhöll John något och hjälpte oss att bära fram studsmattan. Tänk att det snart är studsmatteväder igen!! Kändes som vi nyss ställde bort den ju. 

Till lunch åt vi påskmat. John var superglad och hjälpte till att duka och ställa all mat fint på bordet. Vi hade tänkt "lite påskmat bara" men det blev en hel del till slut. Jag gillar ändå påskmaten mer än julmaten. Påskmaten är inte lika tung och på något vis kommer man undan med färre rätter. Undrar varför?
                     
Påskharen var här utanför och smög också! Den buskaninen! Det visade sig att hen hade gömt inte mindre än två påskägg i buskarna. John överlycklig och såklart har vi smällt en hel del godis i dag med.
Calle åkte och spelade på eftermiddagen och John tog ett långbad. Jag passade på att sy kanterna på gardinen till Johns rum. Kanske kan jag visa upp ett färdigt resultat i morgon. Tjihoo! Det tog mig bara 10 månader. Jag är verkligen en fena på att sy! **Glad påsk alla**

Inga kommentarer: