15 mars 2016

Love my job: 15/100


Ibland kan jag bara känna att jag har hamnat så rätt i livet. Rätt livskamrat, rätt barn, rätt boende, rätt boplats och något av det jag kunna påverka mest, rätt jobb. Att jag har rätt jobb är alltid väldigt tydligt efter en vecka då jag bara jobbat med kartläggningar. Det är spännande och intressant att kartlägga elevernas kunskaper men det är i klassrummet jag lever. Kontakten med eleverna, hitta vägar till förståelsen och sedan se det där lilla klicket i deras ögon. Få vara en del i att jobba in en trygghet som de saknat tidigare i sitt liv. Att nå fram, skratta tillsammans, se dem utvecklas. Det lever jag för och av. Inte enbart såklart men det underlättar verkligen att jobbet också är ett intresse.
Jag hade en så underbar dag i dag. Jag hade nybörjarmatte med de nyaste lektion ett, historia med de näst nyaste lektion två. Några pass ren svenska och efter lunchen var det så underbart fint väder så vi gick ut för att fota vårtecken som senare ska skrivas samman till en faktatext om våren som årstid. Det var så roligt alltihopa! Är också så glad att vi börjat arbeta med historia så jag får lite användning av den delen av min utbildning. Vanligtvis är det ju mest svenska och svenska som andraspråk som jag använder. Matte har jag ingen utbildning i men det gör bara utmaningen att hitta vägar till förståelse än roligare. Fatta vilken ynnest att få jobba med dessa ungdomar. Jag har tur som har fått detta hedervärda uppdrag.

I morgon måste jag tyvärr vara borta från både dem och min familj hela dagen. Jag och några andra kollegor ska på en fortbildningsdag till Göteborg för att lära oss mer om Somalia och kulturen där. Det ska bli spännande dock. Jag anser att det är mer än viktigt att man lär sig förstå andra kulturer, speciellt om man ska arbeta med människorna som kommer från dessa kulturer varje dag. Förståelse gör ju att man kan hjälpa och bemöta på bästa sätt. 

Inga kommentarer: