14 mars 2016

Kent går i graven: 14/100

I morse hade Calle smsat mig den här videon:
                            
Det är alltså karaktärer från några av Kents album. Avslutningsorden: Sista albumet, sista turnén fick mig att ropa: NEJ! rakt ut. Nejnejnej. Kent får inte lägga ner. Det får inte finnas något sista med dem. Jag är varit Sveriges största Kent-fan sedan första gången jag hörde dem. Året var -96 och jag var 15 år, skulle fylla 16. Kräm var min första Kent-låt och jag älskade Jocke Bergs röst från första sekund. Sedan dess är Kent det enda bandet och den enda musiken som verkligen följt mig genom livet. Jag har alltid lyssnat, alltid älskat. Jag har köpt deras skivor så fort de släppts och sedan har jag lyssnat. Om och om igen.Så har jag läst texterna för texterna är det allra bästa med Kent. De är outstanding. Så här skriver bandet på sin hemsida:

Det här är inte slutet för att vi har tråkigt tillsammans eller för att vi inte vill något längre.
Det här är slutet för att de bästa av alla gårdagens och morgondagens fester har ett avsked i sig.
Vi ser oerhört mycket fram mot att möta er alla en sista gång på turnén i höst.
Det kommer bli skitkul!
Dessutom tror alla ändå att vi ska lägga ner inför varje platta.
Så det var lika bra att göra slag i saken.
Vi är en familj.
För familjen gör vi allt.
Vi 4 kommer att vara kent.
Då som nu för alltid.

Jag har redan lyssnat på nya singeln Ego ungefär 1000 gånger och jag har grym ångest över att inte hinna få några biljetter när de släpps på lördag (klart jag kommer få biljetter!). Jag är ledsen, överraskad men inte förvånad. Att Kent skulle vara smarta och sluta på topp var kanske inte oväntat. Det är dock inte mindre tråkigt för det! Aldrig mer en ny Kent-platta. Jag har levt 20 år med Kent som soundtrack till mitt liv. När jag fortfarande gick på högstadiet, när jag kämpade på gymnasiet, åkte till israel, flyttade hemifrån, festade, hade tråkigt, träffade mitt livs kärlek, studerade till lärare, fick barn. Allt allt allt har genomförts med Kent vid min sida. Allt. Jag kommer inte sluta lyssna på Kent nu men det finns något litet där inne som sörjer.

Några favoritlåtar även om det knappt går att välja några få favoriter. De är ju så bra allihop:

Romeo återvänder ensam
Kräm
Utan din andetag
Dom som försvann
Socker
Ärlighet respekt kärlek
Och så älskar jag Jocke Bergs duett med Lisa Nilsson; Innan vi faller

2 kommentarer:

livet på myra sa...

Tänk att jag känner dig så väl så att jag visste att dagens inlägg skulle handla om Kent. Trist är det men det blir nog turnéer igen om några år, se bara på Gyllene Tider och Brucan som gjort sista spelningen ett antal gånger. :D
Kram

Emma sa...

Haha. Det var jag bara tvungen att göra. Nja är inte så säker på att det blir återföreningar. Kent funkar inte så. Inte kommersiella som gyllene tider. Är det slut så är det nog så.