6 mars 2016

Energin återvänder till snöfamiljen: 6/100

Sportlovets sista dag. John och jag var uppe redan halv sju i morse. Jag hade redan planerat för att det skulle bli en morgon framför tv:n och Vasaloppet. Jag är rätt dålig på att ta det lugnt på morgonen och förmiddagen eftersom det är min piggaste och mest effektiva tid. På grund av det måste jag planra in om jag inte ska göra något just den tiden. Utanför var det ändå något slags oväder med blåst och blötsnöande så vi kurade i soffan och alla var nöjda med det också. Det var troligtvis den sista puffen som den där förkylningen behövde för att verkligen fly sin kos för efter det har jag känt mig som mig själv igen. Energifylld liksom. Och träningssugen. Så nu har jag bokat träning måndag, tisdag och onsdag. Torsdag åker Calle bort och blir borta hela helgen så då blir det ofrivillig träningsvila igen.

Efter lunch och försök till promenad med mycket motvillig hund så gick John, jag och mostern ut för att ändå få lite frisk luft. Vi spelade bandy, åkte mer pulka och hade det hur kul som helst! Till sist kunde vi ju inte, än en gång, låta bli att använda den kramvänliga snön. I dag byggde vi hela familjen Boman. Från vänster: Calle, John, jag. Liggandes framför är också Jack. Så svårt att göra en snöhund. Det märktes på John att han tyckte vi hade det supermysigt. Så härligt! Mostern roade sig också som synes. Hihi.
                     
Halv sex skjutsade vi mostern till tåget och styrde kosan åter mot Forshaga. John badade, och lekte att det stormade, båtar sjönk. Han hade helkul. Jag passade på att utnyttja min förnyade energi till ett projekt som legat ända sedan i somras. Jag påbörjade en gardin till John då men så tog tråden slut och med den kreativiteten tydligen. En hel vecka i lugnt tempo födde tydligen fram den igen för nu jädrans har jag nålat alla sidor så det bara är att sy. Tyget syns till höger i bilden nedan.

Jag har även hittat mer energi och kreativitet sedan jag på allvar städade i ordning i min del av vårt kontor. Jag har två skrivbord just för att jag ska kunna ha en del att pyssla på och en del att jobba på. Det har mest blivit att saker lagts undan här för att komma bort från platser i övriga delar av huset och berg har byggts. För ett tag sedan tog jag dock och strukturerade upp förvaringen i rummet och den katastrofala hyllan bakom. Helt plötsligt är det här mitt favoritrum i hela huset. Jag jobbar ofta hemma så det är skönt att ha en rofylld plats till det, så kan jag ha min kursböcker där också. Och mina pågående projekt, som för tillfället inte är så många då. Ett recept jag planerar att göra, limpistol och färg som jag köpt på Panduro i veckan och som jag EVENTUELLT har en plan för. Och så den oavslutade gardinen då. Som snart kan visas upp hoppas jag! Notera också den vackra handgjorda blomman som en vuxen elev gjort till mig för många år sedan. Den gör jag mig aldrig av med!

Inga kommentarer: