12 februari 2016

Summerar en vecka

Wow! Hellå intensiva veckan! Eller goodbye! Jag har verkligen haft två annorlunda veckor på jobbet. Jag har under dessa två veckor kartlagt våra nyaste elever med det nya kartläggningsmaterialet från skolverket (började gälla 7 januari detta år). Elevens tidigare skolgång och bakgrund är alltså vad jag försöker kartlägga för att få en bättre bild av hur vi i skolan kan hjälpa eleverna på bästa sätt. 9 elever, tre kartläggningar för varje elev, cirka 70 min per kartläggning plus för- och efterarbete. Är så glad att vår rektor låtit mig och en annan kollega få en undervisningsfri vecka varje månad till detta. På så vis kan vi verkligen fokusera på kartläggningen och måste inte stressa in det mellan undervisningstimmarna.

Det har varit fantastiskt roligt att få samtala så ingående med eleverna. De är så underbara så det vet ni inte! Det har också varit utmattande eftersom man som kartläggare måste vara fokuserad till 100 procent hela tiden för att inte missa någon detalj och kunna ställa bra och informationsrika följdfrågor. Efter ungefär en halv vecka med detta började jag sakna min elevgrupp och undervisningen tillsammans med dem något otroligt! Abstinens rent! Mycket intressant att se, visste sedan tidigare att jag var på rätt plats, nu blev det bara ännu mer tydligt. Tror faktiskt de saknat mig en del också. Fick alltid kramar och glada hejarop när jag kikat förbi. Mina ungar! Ska bli fantastiskt roligt att gå in i undervisningen igen på måndag.
                                  
En annan stor omvälvning denna vecka var ju att Johns sista napp tog och gick sönder. Något vi väntat på och lobbat för en hel del. Nu fanns ingen återvände och några tårar fälldes såklart. Däremot uteblev den hemska vaknatt jag förberett mig på inför första insomnandet utan nappen. John snyftade några gånger, det tog lite längre tid att somna men sedan var det bra. Inga mer tårar resten av veckan, inga problem. Så när jag i dag hämtade John tidigare som vanligt på fredagar åkte vi in till stan för att köpa en sluta-med-nappen-present. Första dagen sa han att han: "skulle köpa en ny tutte" när vi försökte peppa med denna framtida leksak. I dag var han dock rätt säker på att det var hot-wheels-bilar han ville ha. Trots att vi tittade på nästan allt i affären och trots att han redan har ungefär en skviljard bilar fick vi till slut med oss nio små bilar hem. John har lekt med dem hela kvällen. Vi tog oss också en tur till Maxi för inköp av lite förnödenheter. Jag som inte ätit lunch än då passade på att köpa sushi medan John fick en kulglass där vaniljen tydligen smakade "annorlunda". Förstår honom då den var fruktansvärt söt. Sushin gick heller inte att mäta sig med den nere i centrum men helt okej ändå.
Dessutom har ju nästa renoveringsprojekt påbörjats denna vecka. Lilla badrummet nere. Vi målade taket och dörren själva, sedan lämnade vi resten åt hantverkarna. Just nu är klinkers och panelen på väggen helt klara. Jag är mer än nöjd! När det är helt klart ska jag visa före- och efterbilder med före-bilden från prospektet. Från innan vi flyttade in alltså. Så kul facelift! Eller totalförändring. 
För övrigt: har tränat dåligt (dumt), ätit semlor och godis/snacks/kakor varje dag (läs:vräkt i mig), längtat efter mer snö, insett att det nog inte kommer mer och börjat springa igen, snö har kommit, börjat längta efter mer skidåkning. Det går runt i en cirkel det där så nu får vi se. Tänkte dock lyckas åka längd en gång till på vinteridrottsdagen vi har på tisdag. Fredagskvällen är snart till ända och vi ser fram emot en härlig/lugn/fullspäckad helg.

Inga kommentarer: