27 februari 2016

30 år sedan Palme mördades

Det är tydligen 30 år sedan Olof Palme mördades. Sveriges dåvarande statsminister. Jag var bara 5 - 6 år när det hände men ändå är detta ett av mina starkaste minnen sedan jag var liten. Säkerligen för att mammas och pappas reaktioner var så starka.
Morgonen efter mordet minns jag att jag var i vårt gemensamma sovrum där mamma fortfarande låg och sov. Det var helg. Pappa hade troligtvis gått ut i köket för att göra frukost och slog på tv:n som fanns där. Det jag minns är hur pappa kommer inspringandes i sovrummet och lite sådär smågalet ropar till mamma att hon måste komma och titta på tv:n. Något har hänt. Troligtvis sa han något om vad som hänt men det minns inte jag. Mamma som yrvaket springer upp, sätter sig framför tv:n och börjar gråta. Jag som storögt, men inte rädd, tittar på helt undrande. Där tar mitt minne slut.

Jag var för liten för att förstå något av politiken eller ens vem Olof Palme var. Ändå känns det som att jag var med då under Palemåren. Palme har på något vis fortsatt att sätta avtryck i Sverige och på nästa generation efter honom själv och mina föräldrar. Jag hade nog känt annorlunda om jag växt upp i ett mer borgerligt hem. Jag menar, ett tag hade min mamma till och med Olof Palmes porträtt på toaletten. När jag var bebis och vi bodde i Stockholm bodde vi granne med Krister Petterson. Historien om hur han kom fram till min barnvagn, alkoholpåverkad och gullade med mitt bebisjag har jag hört många gånger. Mamma lät honom liksom hållas eftersom hon tyckte han var ofarlig. Frågan är om han var det. Kanske får vi kanske aldrig veta vem som mördade Olof Palme. Det är en gåta som kanske aldrig blir löst trots hyllmeter med pärmar (såg det på tv:n) och jag tycker inte ens att just det är den mest intressanta frågan. Det som intresserar mig mest är istället var Sverige skulle vara i dag om Olof Palme fått leva. Det kommer vi heller aldrig få veta.
                         

3 kommentarer:

livet på myra sa...

Just det, det hade jag glömt bort, att Christer var er granne en gång i tiden. Men den historien har man ju hört. :)
Jag kommer inte ihåg när Palme sköts, fast jag kommer ju knappt ihåg nåt från när jag var liten. Däremot berättade mamma nyss att vi den dagen skulle åka pulka tillsammans med hela "byn" och att det blev inställt pga mordet. Alla blev väl kvar hemma framför tv:n och radion säkert. Svårt att förstå hur det var så stort så att allt stannade upp...Skulle det bli så idag ifall statsministern mördades tro?! Känns inte som det.
Kram

Emma sa...

Jag tror det skulle bli ännu större idag faktiskt då det först skulle klassas som terrordåd. Dagen efter Palmes mord var ju en helg så inte konstigt att alla stannade vid tvn. När Anna Lindh mördades var jag på uni. Alla stod framför tv:erna i gläntan o följde om hon skulle överleva. När utöa morden var satt vi framför tvn hela dan. Jag tror vi skulle stanna upp. En mördad statsminister är ju ett ganska starkt statement mot Sverige. Hoppas inte vi får veta. Kram

Anonym sa...

Jo iof skulle det nog klassas som terrordåd om det hände idag. Nej,hoppas verkligen att vi aldrig får veta. Usch!!