3 januari 2016

När vet man vad som är rätt eller fel? Egentligen.

Det här med att vara förälder alltså. Det är faktiskt något av det svåraste jag någonsin pysslat med. Just nu är jag helt slut. Calle och jag bestämde för ett tag sedan att det var dags att ta tag i den sak att John somnar med oss sittande bredvid på en stol. Vi vill att han ska kunna somna själv och att vi går ut ur rummet. Vi tänkte att jullovet skulle vara bra då vi förstod att det skulle bli kaos. Första nätterna i alla fall. Då kan John sova dagen efter ifall det blir sent och så vidare. Att han skulle protestera förstod vi så vi har lobbat för detta en längre tid, bestämt dag och så. I dag kom den stora dagen och vi flyttade oss från att sitta bredvid sängen till att sitta utanför med dörren öppen. En ändring på typ två meter. Men stor ändring för en liten en. John försökte väl med allt. Sprang ut, skrek hysteriskt, argumenterade, slogs. Till slut somnade han helt utmattad med alla lampor tända medan jag strök honom på ryggen. Jag satt i fotändan istället för bredvid sängen. Sen känner man sig usel som fan. Men vi tänker inte ge upp. I morgon kör vi massagen direkt efter sagan istället och hoppas att det går lite lättare. Tog två timmar i dag och inte är jag säker på att det är rätt. Inte är jag heller säker på att han inte blir traumatiserad. Eller såklart vet jag att han inte blir det men ändå tror jag det. Ja.

Förövrigt hade vi en fin dag med 4 vuxna och 5 barn på besök under eftermiddagen. Vi åkte pulka i vår egen backe. Det var fint men väldigt kallt (9-10 minus). Två timmar lyckades vår familj vara ute och jag som stod väldigt still hade typ isklumpar till fötter. Då var det skönt att gå in och fika sen. Barnen lekte bra tillsammans. John menade att Emma och Lova var hans bästa kompisar och de fick pussar och kramar när de skulle åka hem. Jag fick efter uppvärmning gosa på några småbarn.

Efter en sömnlös natt då jag bara tänkte på jobbet (typ ångest över allt jag måste göra) har jag tillåtit mig själv att börja jobba lite trots att det är mycket ledighet kvar. Ibland bara måste man. Läggningen plus jobbandet gör dock att min hjärna går lite på högvarv nu. Får se vad jag kan hitta på för att lugna ner den lite. För sömn, det vill jag gärna ha i natt i alla fall.

Inga kommentarer: