19 december 2015

Julledigt

 I dag var första dagen på min och Johns julledighet. John får hela tre veckor, jag någon dag kortare. Sista veckan innan lovet går man alltid ner i varv och redan i onsdags kände jag mig totalt utslagen. Jag har sovit superdåligt i minst två veckor och allt man har jobbat för kom väl i kapp. Ont i axlar och huvud har också bidragit till mitt utmattade läge. Så jag hade redan planerat för att börja ladda från dag ett detta lov. Därför hade jag bokat in mig på ett Yoga-pass på förmiddagen i dag. Yoga och meditation funkar verkligen bra på mig. Det där med att låta tankarna flyga bort och fokusera på andetaget. Jag har en hjärna som gärna snurrar och snurrar utan min medverkan så jag behöver alla verktyg jag kan hitta för att stoppa den. Ibland behöver jag få vila från mig själv bara.

Efter det tog jag en lång skogspromenad med Jack och även det är en form av mindfullhet. Hemma igen tog vi det lugnt för att på eftermiddagen  åka till teater Mimulus för att se på en barnteater. John älskar deras teatrar som är väldigt enkla men fulla av rammelhumor och liknande. Han både skrek och skrattade högt. Jag har aldrig varit på Mimulus-gården men blev positivt överraskad över hur fint det var där. Efteråt fikade vi och även fiket var mysigt och hade gott fika. 
På eftermiddagen gav min egocentriska förmiddag utdelning då jag orkade var fullständigt närvarande med John. Vi byggde tågbana och lekte utan att jag blev det minsta uttråkad eller irriterad. Vi hade supermysigt medan pappan i huset drog på spelning. I morgon ska vi ta in granen som vilat i garaget. En liten mingran har dock fått komma in och pryder sin plats i hallen uppe.

Inga kommentarer: