31 december 2015

Årssammanfattning 2015

Året började sådär för oss. Efter en sjukdomsfylld höst och vinter hann vi vara på förskolan två dagar innan magsjuka bröt ut och sedan var vi visst sjuka nästan hela januari. Jag försökte dock peppa igång mig själv genom att delta på zumbaevent med The Brutez och börja träna nya Jumping. Något jag fortsatt med kontinuerligt hela året eftersom det är SÅ JÄKLA kul!

I februari fortsatte vi vår sjukdomsresa. Vi var sjukt mycket sjuka i slutet av 2014 och början av 2015 helt enkelt. Trots det hann jag återuppväckta mina skidtalanger då jag åkte både slalom och längd för första gången på årtionden. Sjukt roligt båda. I år har jag skaffat mig egna längdskidor och hoppas snön ligger kvar tills jag får tillbaka dem från vallningen.

I slutet av månaden var vi dock ute ur mörkret och höll oss sedan friska i princip hela resten av året! Jack fick dock gå till veterinären eftersom han verkade ha ont i ryggen. Var dock ingen större fara och han friskade på sig efter en pencilinkur. Vi hade sportlov och roade oss som vanligt med vänner, badhus och fika på stan.

Mars kom och vi åkte till Ludvika och John uttryckte sitt hat mot solen. Det håller i sig än. Häromdagen kunde ha inte gå eftersom solen sken honom i ögonen. Han klagade väldigt högljutt! Det har han ej fått efter mig i alla fall. Internationella kvinnodagen och jag skrev en text om varför kvinnor och män ej är jämställda än i denna dag. Insomnia hade jag redan då, ett problem som växer sig allt större för mig. Jag var på superbra seminarium i Stockholm och lyssnade på bland annat fantastiska Alexandra Pascalidou. Sedan var jag till Stockholm igen och tittade på underbara Katy Perry. Å så bra och rolig helg det var!
Detta året fick jag för första gången börja arbeta med analfabeter. Väldigt utmanande och roligt. Jag har mycket kvar att lära men vilka ambitiösa individer!

April började med några mer eller mindre bra skämt. Vi hade påsklov och firade en finfin påskhelg tillsammans med bland annat familjen Gartman och min mamma. På påskparaden i Karlstad var jag påskkärring och John en ko.

Än en gång tog vi en tur till Stockholm för att fira min lillasyster som blivit hela 30 år. Kalaset hölls hemma i vår brors hus och hela släkten var där.


Därefter genomförde John sitt första, och hittills enda, frisörbesök och jag gick en kurs med Jack som heter "Vem är min hund": Mycket bra kurs, Jag rekommenderar den speciellt till de som vill veta lite mer om sin hund och förstå hur och varför den reagerar som den gör i olika situationer. I slutet av månaden bestämde vi att det fick bli en ny altan trots allt. 

Maj började finfint med ännu en tur till Stockholm eftersom jag gett syrran en vistelse på Yasuragi i födelsedagspresent och bjöd med mig själv som sällskap. Vi hade det asbra och relaxade i varma källor, åt sushi och dumplings och slappade så mycket vi kunde. Jag blev intresserad av meditation men har ännu inte utvecklat det intresset.

I maj planterade vi också en tujahäck och byggde färdigt vår fina altan som jag fortfarande är väldigt nöjd med! Jag sprang vårruset och var väldigt nöjd med min prestation. Senare funderade jag över varför män måste "Snylta in" på typ enda löpartävlingen för kvinnor. De har fullt med egna arenor. Håll er där för bövelen! Goodiebagen man fick vid målgång hade också en del övrigt att önska! Annars var det bra!

Vi var visst i Stockholm ännu en gång för firning av två av de tre syskonbarnen som så praktiskt fyller samma månad.

Juni kom och vi började räkna dagarna till sommarlovet. John började, till min fasa, undra över kön och vem som är vad. Såklart att det kommer men vi hoppades att han skulle kunna få vara okönad så länge som möjligt. Ännu, vid årsslutet, är han dock ganska obrydd om vad som anses vara tjej- eller killsaker/egenskaper. Annat var att jag letade pinnar och hittade fantastiska nya platser i min närmiljö.

Så blev det äntligen skolavslutning och efterlängtat sommarlov. Jag och Natasha tog en vandringstur runt Acksjöleden. Underbart för själen. 

En pergola åkte upp på altanen till skydd för mygg och sol. Årets midsommarafton var inte speciellt varm men trevlig. Vi firade tillsammans med kompisen Emma och hennes familj. Vi höll traditionerna levande när vi dansade kring midsommarstången på hembygdsgården och plockade blommor till kransar åt barnen.

Jag fick ett litet bryt på Lindex som vill att flickor ska få anorexia genom att ha helt olika storlekar för samma storlek. Eller som här trosor för 7-åringar har samma storlek som kalsonger för 3-åringar. Jag fick bara standardiserade svar men har sett att fler har uppmärksammat detta problem efteråt. Och kontaktat Lindex. För mig innebär det bara att jag väljer bort den affären
Roligt var istället årets besök i Rottnerosparken. Vi älskar att leka där och jag tycker man får mycket för pengarna.

Vi avslutade månaden med Johns första kalas hos en kompis. Det var kompisen Oliver som bjöd in och vi var nog lika taggade alla tre tror jag.

Under juli hände det en hel drös med saker. John fick en glasskiosk och helt ny sandlåda. Sommarens enda riktigt varma vecka (och egentligen enda utomhusbad) inföll samtidigt som Forshagas marknad.

Vi åkte till Stockholm för att fira min mormor som fyllt 90 och passade på att ha en liten minisemester. Vi bodde på hotell och besökte gröna lund. Vår andra semesterresa genomförde vi tillsammans med familjen Gartman. Det bar iväg till Kolmården och speciellt Bamses värld var en hit för John.


John fick en studsmatta i tidig födelsedagspresent och min bror med familj var och hälsade på under några dagar. Vi påbörjade sommarens största projekt, måla om huset och garaget, och vi hann med en bröllopsfest också. Sedan kom lillasyster på besök och vi tog oss till Sunne för att se på årets uppsättning av Västanå teater; Lomajansguten. Något av deras bästa enligt mig. John hade också sitt egna första kalas för sina små vänner. Det blev riktigt bra!


När den riktiga dagen för Johns födelsedag kom och flertalet släktingar var på väg hit blev han tyvärr sjuk och allt fick ställas in. Det var nog vi vuxna som tyckte det var tråkigast för när födelsedagsbarnet piggade på sig fram emot eftermiddagen fanns inga sorger. Kalaset, det sköts bara till lite senare i veckan.

Så fortsatte augusti med att jag började jobba igen och John var tillbaka på förskolan efter ett långt, härligt sommaruppehåll.

Jag, Christine och Natasha kickstartade terminen med en härlig vandring runt vackra Jäverön. John hade fyraårskontroll på BVC inplanerat. Han klarade det galant. Ja, förutom hörselkontrollen då som han vägrade göra, två gånger.

September började med att jag hade tid för att operera bort en fettknöl. Efter en hel dags väntade på fastande mage blev det dock inget ändå. Den stora flyktingvågen började med att ett barn som spolades upp på en strand, sedan tog vårt land ett enormt tankeskutt bakåt i tiden. Till 1930-talet ungefär.

Mitt i detta hemska åkte jag på zumbakryssning och hade en av de bästa helgerna i mitt liv. Zumbadansade i nästan två dygn. Hemma igen så glad och lycklig.....men totalt slut! Tog mig en vecka att komma tillbaka i gängorna igen och marken att sluta gunga under mina fötter.


John gick på gympa och hade lite blandade känslor inför det. Bäst gick det när pappa var med dock.

Efter oktober blir uppdateringarna på bloggen lite färre. Läget i världen påverkade mig både på jobbet såklart i form av mer att göra. Men också känslomässigt kändes det allt mer dystert med tanke på hur nedrigt och dåligt världen reagerade på alla människor som behövde hjälp.

Vi fick i alla fall lite höstlov och den där fettknölen blev till sist bortopererad utan några som helst problem. Vi fick till lite Halloweenfirande och jag raljerade som vanligt över alla som inte kan hålla rätt dag.

Till sist fick jag dansa fem timmar med underbara Willam Flores. Det glömmer jag heller aldrig!

Vi fick till vår glädje se lite snö redan i november och jag vann en gör-om-mig-tävling. Precis när jag behövde det!

Vi firade första advent med fina vänner. Och så var det redan december! I december målade vi om i vårt tv-rum. Resten av månaden var riktigt tung och jobbig men till sist fick vi jullov.
Jag skrev på facebook i slutet av 2014 att ordet för året skulle bli zumba och jag tror verkligen det blev så! Resan med John från 3 till 4 år har varit nästan ett av de mest spännande åren. Han har utvecklats något enormt och är fantastiskt rolig att vara med. Han har så många funderingar och intressen! Världsmässig har året varit svart och Sverige har tagit några riktigt dåliga beslut i flyktingfrågan enligt mig. Men det finns hopp och jag tänker starta det nya året med positiv attityd. Jag ser fram emot dig 2016.

Ett riktigt gott nytt år önskar jag alla!!

2 kommentarer:

livet på myra sa...

Jisses vilken återblick. Kul att läsa! Ja låt oss hoppas att 2016 blr bättre,på alla plan!<3
Kram

Emma sa...

Hihi. Roligast för mig tror jag. Kram