30 oktober 2015

Halloween är inte i dag!

Halloween är en av mina favorithögtider. Jag älskar att klä ut mig till något läskigt och grotta ner mig i spökbak och pumpapyssel. Att det är något som är direkt snott från USA skiter jag blankt i. Hallå, julen är ju snodd från tyskarna typ.

Den del som jag inte alls gillar är godistiggandet. Jag har inget emot det egentligen men eftersom folk har så fruktansvärt svårt att förstå vilken dag som egentligen är Halloweendagen (31 oktober) kan man kanske strunta i att tigga...alls. För inte kan de förvänta sig att man ska ha öppna påsen hemma helgen innan 31 oktober, under hela veckan OCH dessutom rätt helg. HELA den helgen också dessutom. För så är det. Folk bestämmer en dag mellan 23 oktober och 1 november. Sedan är det fritt fram att tigga runt som man vill. Men inte! Ha fest och fira vilken dag du vill. Men förväntar du dig godis, håll dig till rätt dag. Sammanfaller dagen med Alla helgona och du tycker det är ett problem så ser jag endast att det finns två alternativ. 1. gå ut och tigg ändå 2. strunta i det. Alternativet att välja en annan dag finns inte för mig.

Kände mig dock en aningens oresonlig nu på kvällen. En skock med ungar ringde på dörren (de var över 10 år allesammans). Eftersom jag inte tänker ge dem godis i dag var den normala responsen att inte öppna. De var dock inte dem som gav sig utan ringde på igen..och igen...knackade på...gav upp...sedan kom de TILLBAKA...ringde på...knackade på... Jag öppnade dörren.
DE: BUS ELLER GODIS!
JAG: Vi har tyvärr inget godis hemma i dag eftersom Halloween ju är i morgon!
DE: Men ingen firar i morgon eftersom det är Alla helgona då.
JAG: Nehej, men det är ju så det är. Så det blir väl bus då.
DE: (Besviket) Okej då.
Sedan kände jag mig som en elak, grinig, medelålders tant. Calle tyckte jag var skolfröken-aktig. Han vägrade dock också öppna dörren! Och...vi hade godis hemma... MEN rätt ska va RÄTT! Eller...?!

HRMPF...ja...här är i alla fall en bild på de fina fladdermössen jag och John gjorde av toarullar.





2 kommentarer:

livet på myra sa...

Hmm, vet inte om jag håller med dig riktigt. Jag tycker att man absolut INTE ska gå den 31 om det är Alla helgona helgen då, som i år. Jag tycker överlag att man kunde ta och bestämma (lag på det kanske :DD) att man alltid firar helgen innan, iaf om den 31 infaller samma helg som AH. Vi har ju flyttat julen lite, vi firar jul en dag före de flesta, så varför inte flytta Halloween så det passar vår kalender? De barn som kom igår kanske hade föräldrar som resonerar som jag, att den här helgen låter man vara änglarnas helg där vi skänker våra nära och kära en tanke istället för att bli störda av ringklockan.
Och tiggeriet, ja,Halloween hör det ju till och Knut likaså (men då går de också typ hela veckan för att helgardera sig) men PÅSK, då ger man ju bort påskbrev med godis i för bövelen!! :) Fattar inte grejen med att gå runt och tigga godis.
Kram kram

Emma sa...

Jovisst. Så kan man göra. Man bestämmer EN dag. Men nu finns det många som passar på och går hela veckan. Inte ok. Även omman firar jul dagen innan är ju inte det riktiga jul ändå. Tycker ändå man får välja då. Antingen halloween eller alla helgona. Dessutom har jag svårt för alla helgona med. De döda ska man väl tänka på jämt. Inte bara en gång om året. Kram