21 september 2015

Intensiva dagar

Det blev en ganska intensiv helg och veckan började med en väldigt intensiv dag. Kommunen hade stängningsdag och på vår skola hade vi en värdegrundsdag för personalen. Jag sitter med i värdegrundsgruppen och var därför en av dem som planerat och dessutom haft hand om dagen. Vårt mål med dagen var att teambilda lite genom en annorlunda tävling på förmiddagen. Alla fick ett papper med olika uppgifter att lösa. Uppgifterna skulle vara väldigt varierande och alla skulle kunna bidra med något, många olika förmågor skulle kunna användas. Där fanns frågor och uppgifter som "Virka en grytlapp", matteuppgifter, "Stå på händer i fem sek", "Plocka en kantarell" osv osv. Sedan fick man poäng för varje utförd uppgift och lagen fick själva välja vilka uppgifter de skulle ge sig på/hinna. Herregud! Har aldrig sett en personalgrupp så engagerad tror jag! Det sprangs i korridorer och alla gav 100 % för att klara så många uppgifter som möjligt! Väldigt roligt!

Efter denna lilla tävling hade vi som höll i det hela plockat ut fem olika värdegrundsmaterial som finns på skolan. Grupperna fick gå runt till oss och testa på några övningar ur materialet för att få ett hum om hur de kan jobba med sina elevgrupper. Jag hade valt ett material där man arbetar mot rasism och främlingsfientlighet. Jag hade många bra diskussioner med mina kollegor och för varje grupp som gick önskade jag att tiden var längre så vi kunde prata mer. Vi fick mycket positiv feedback efter dagen så trots att jag var aptrött när jag kom hem var jag även fylld med energi efter en mycket rolig dag. Jag fick chans att träffa alla mina kollegor från första klass till nionde. Många av dem som man pratar väldigt lite med till vardags. Så värdefulla möten!


Inga kommentarer: