3 juni 2015

Veckans vego

Veckans vego borde egentligen heta något annat eftersom jag inte presenterar en vegorätt varje vecka här på bloggen. Trots att vi äter vegetarisk mat flera gånger i veckan. Jag tycker dock inte det är så spännande att dela med mig av lasagne, tacos, gröt etc. Men ibland så. Den här veckan gjorde jag ett superlätt recept. Nämligen:

Kikärtsplättar med blomkålsmos. 
Till kikärtsplättarna (2 -3 personer). Vet inte exakt hur mycket jag tog men ungefär:

3 - 4 dl kikärtor (jag lade i blöt och kokade själv, enkelt och mycket billigare)
en halv mindre purjolök
salt och peppar
Någon färsk krydda som persilja skulle passa bra det med men jag hade ej någon hemma den här gången.

Blomkålsmoset (3-5 personer)
Ett stort blomkålshuvud
vatten
1 - 2 grönsaksbuljonger
1- 2 msk olivolja
Salt och peppar

Såhär gjorde jag:

Mosa kikärtorna med stavmixer eller matberedare. Strimla purjolök och eventuella kryddor. Blanda alltsammans med kikärtorna. Salta och peppra efter smak. I ursprungsreceptet stod att man skulle ha i lite majsmjöl men det tyckte inte jag behövdes. Biffarna höll ihop bra ändå men man får känna sig fram. Forma smeten till biffar. Stek på båda sidorna några minuter.

Dela på blomkålshuvudet till mindre bitar. Koka cirka en kvart med grönsaksbuljongen. Mosa blomkålen och rör ihop med oljan. Salta och peppra efter smak.

Servera med en lättare sallad. Mumma! Och inte kostar det många kronor heller.



Inga kommentarer: