22 juni 2015

Varför vill vi lära barnen sånt där?

Jag var på Lindex igår. Jag stannade vid underkläderna för barn. John är inne i en superkänslig period och alla kalsonger jag köpt på sistone, oavsett modell, har han vägrat ha på sig. Så jag tittade på några trosor istället. Kortare ben, mjukare material, mjukare resår (Bara det. Varför denna skillnad i material liksom?!). Jag hade bestämt mig för en Trosa och skulle ta den med mig men tyckte storleken kändes lite liten åt John. Han har 104/110 just nu och ren 110 är oftast för stor. Han är nästan fyra år. Storleken på trosan var 122 men eftersom jag tyckte den kändes så liten jämförde jag med närmaste par på killarnas ställning. De var lika stora för ögat men storleken på kalsongerna var 86/92. Minst fyra års skillnad i ålder mellan dessa två storlekar och John skulle inte ens kunna ha haft på sig trosorna idag. 

Jag blev rätt ilsk och gick fram till kassan som just då var tom på kunder men som innehöll två expediter. Jag visade dem båda paren och gjorde dem uppmärksamma på skillnaden. Den ena reagerade direkt och sa att någon av dem borde vara felmärkta. Jag blev ganska nöjd med det svaret just då eftersom jag tyckte det tydde på att de höll med mig om att skillnaden inte var okej. Men nu vet jag inte. Kanske är det ett standardsvar de har för att slippa gå i konflikt med kunder. Jag ska maila Lindex och fråga hur de tänker. Har dock inget bevis för att  någon av dem inte var felmärkta eftersom jag bara jämförde ett par från vardera "sidan".

Hennes och Mauritz har jag redan bojkottat eftersom de är den kedja med störst skillnad mellan flick- och pojkkläder. Plus att de har sämst kvalitet på sina kläder. Skulle aldrig stötta dem. Men någon måste ju medvetet sitta och märks plaggen olika. Någon bestämmer ju att det ska vara så. Och varför gör man det? Vilket pris får sedan barnen betala när de själva blir uppmärksamma på problemet?

Det är bara vi konsumenter som kan visa kedjorna vad vi tycker mod detta. Det kan vi bara göra genom att vägra handla just där. Jag hoppas vi är fler som tänker så här och som låter fötterna tala för oss. För jag vet inte om jag återkommer till Lindex faktiskt. 

Sedan är nog problemet svårt att se om man inte, som jag, handlar från båda avdelningarna. Kikar man bara runt en aning så blir man rätt fort medveten om det här problemet. Vad är då problemet? Jo, att vi redan i tidig ålder lär flickor att de ska vara smala och nätta. De ska ha tajta kläder som hindrar lek. I det långa loppet leder det till att flickor blir mer stillasittande, de tar för sig mindre, talas till på annat vis och blir förlorare hela livet. För att vi istället har på vida, lekbara kläder på pojkarna. De har kläder som man kan röra sig i. De är fria att ta för sig och kör såklart över de bundna flickorna. Sedan hävdar man att det ligger i generna. Herregud!! 

Jag har ofta tajts på John till exempel. Dock har han på senaste tiden vägrat ha på sig många av dem eftersom de är obekväma och sitter åt. Tacka f*n för det eftersom jag oftast får gå upp två storlekar när jag handlare tajts. Då är de ändå väldigt trånga i foten så man får använda mindre våld för att få dem på. Och detta är bara ett klädesplagg som är sydda för flickor. Ser ni problemet. För mig lyser det som en neonskylt!

2 kommentarer:

livet på myra sa...

Tips på bra trosor: mamma har köpt Pierre Robert 3 - pack. Finns bla på coop. Vet inte riktigt vad modellen heter men de går under rumpan. Lite boxer men inte med så mycket ben. De är väldigt mjuka tycker jag och sitter där de ska. Andra trosor har en tendens att åka upp men dessa sitter bra och håller tvätt efter tvätt. Sen har de lite fina färger så det blir inte så pluttinuttigt!
Kram

Emma sa...

Aaaa, bra tips! Jag ska kolla upp det. Visste inte de hade till barn. Kram