24 maj 2015

Vad gör männen på vårruset?

Jo, jag sprang ju vårruset för första gången i mitt liv här i förra veckan. Det var roligt och utmanande och jag är fortfarande grymt nöjd över mig själv. Dock funderade jag över en annan sak, nämligen den att det fanns ett flertal män med på den här tävlingen. En löpartävling (den enda vad jag vet) som enbart riktar sig till kvinnor och där enbart kvinnor får ställa upp.Ändå var de där. Flera stycken var de och alla var de utklädda.

Männen har massor av arenor där de får delta och också vara i framkant. Detta gäller nästan alla tävlingar, även de där både män och kvinnor får ställa upp. Titta bara på vasaloppet. Massor av kvinnor gör en enorm prestation  men vilken "grupp" är det som det fokuseras på under hela loppet. Jo, männen. Eller den man som ligger först. Det finns ingen uppdelning mellan att följa den man OCH kvinna som leder. Trots att kvinnor och män inte tävlar mot varandra.

Så, man tycker att män borde låta kvinnorna ha en tävling där allt fokus är på dem! Men nej då, de måste vara där, nästla sig in. Dessutom klär det ut sig på ett ganska förlöjligande sätt eftersom jag upplever det som fokuset låg på "män i kvinnokläder = löjligt". Alltså, de hade på sig tajta klänningar, peruker och andra typiskt kvinnliga attribut. Något som gjordes på ett förlöjligande och nedsättande vis. I min grupp var det till och med några yngre män som fjantade runt så att de flera gånger skuttade förbi, duttade till oss andra och störde mitt fokus. De var alltså där och latjade. För vem kan ta en tävling enbart för kvinnor riktig på allvar? Är det inte lite löjligt och kanske inte på riktigt samma allvar som om det hade handlat om män?

Samtidigt måste liksom vissa man bara vara där. De bara måste få vara en del för annars är det diskriminerande. Som den där mannen som på fullaste allvar gjorde en anmälan för att han inte fick delta i vårruset. Visar bara på den värld män lever i den. Den självcentrerade värld där de, MÄNNEN, blir så sårade om de inte får vara med. Buhu, kvinnorna gör något (klarar sig) utan oss. Snälla ni! Låt oss ha det här enda. Det här som bara är för oss. Ni har alla andra sportarenor, så snälla.

OBS! Självklart ska transsexuella, gender fluid eller andra få ställa upp i tävlingen utan ifrågasättande. Det är absolut inte dem detta inlägg handlar om. Jag kan nog också vara ganska säker på att det inte var någon sådant person jag såg på vårruset eftersom de troligtvis hade tagit tävlingen seriöst, troligtvis med sportkläderna på.

Inga kommentarer: