3 maj 2015

En liten bit av Japan

Då var jag hemma igen efter Stockholms och systerhelg. Fantastiskt har det varit! I fredags anlände jag till stora staden och hann direkt både shoppa lite nya kläder och träna på lillasysters träningsanläggning. Där har de pass utan instruktörer vilket är smart ur den synvinkeln att de kan ha långa öppettider. Dock behöver man ju ha lite träningsvana när det endast finns instruktörer på en bildskärm som inte kan förklara. Blev positivt överraskad och träningsvärk blev det också. Hanna lagade god mat åt mig på kvällen och vi sippade på var sitt glas rött innan vi drog in till Sergels torg för att möta upp storebror och två av syskonbarnen. Vi gick på bio, Avengers, och för mig var det första gången med 3D. Hrmm...ja. Jag går väldigt sällan på bio.

Lördag till söndag tillbringade jag och Hanna på Yasuragi spa på Hasseludden som är ett japanskt spa. Detta var syrrans trettioårspresent från bland annat mig och vår bror. Jag tog chansen att hänga på såklart! När du kommer till Yasuragi får du direkt en yukata som ni kan se mig i på bilden nedan. Sedan har man på sig denna yukata under hela vistelsen. Det var nästan det bästa för det var så avslappnade att slippa tänka på vad du skulle ha för kläder eller bara det att slippa sminka sig. För alla gled runt såhär, även på middagar, luncher och när de hängde i baren. Baddräkt och tofflor fick man också så det var nästan inget man behövde ha med sig egentligen.
                              
Sedan är det bara att hänga. Det finns varma källor och en stor bassäng. En härlig lounge med vilstolar, frukter och teer. Tysta rum där det råder mobilförbud är också något väldigt avslappnade. Det finns massor av olika pass man kan närvara på under dagen. Jag var med på yoga, som jag testat förr, och meditation, som var något nytt. Jag tror ärligt talat att mitt jag skulle må fint av lite meditation till vardags så jag funderar starkt på att gå någon kurs eller läsa någon litteratur på ämnet. Självklart finns det många behandlingar att gå på för den som vill. Jag hade inte bokat några men syster testade både ansiktsmassage och fiskspa.

Nu får vi snacka lite om maten. I vår vistelse ingick både lunch, fyra rätters middag och frukost. Frukostbuffé! Finns det något bättre liksom! Jag är ett stort fan av japansk mat och valde självklart sushi till lunchen. Testade till och med att äta med pinnar och jag lyckades faktiskt få bitarna till munnen. Inte dåligt det! Till middagen fick man välja två förrätter, en huvudrätt och en efterrätt. Jag åt bland annat urgoda dumplings och lamm. Drack något väldigt gott japanskt öl och sake var ju också givet. På kvällen hängde vi lite i baren men slocknade ganska så tidigt. Överlag har det varit en fantastisk helg och kanske var det mest fantastiska ändå att få komma hem till John och Calle igen. De har haft det urbra utan mig, hängt med goda vänner och myst riktigt ordentlig.

2 kommentarer:

Maria Gartman sa...

Åh, så härligt det låter! Total avslappning under en helg - och sen komma hem till de bästa som finns. Lustigt att vi båda konstaterar i dagens inlägg att borta bra men hemma bäst.

Emma sa...

Så härligt! Och så härligt att komma hem. Ja, det finns ju inget mer fantastiskt än att komma hem till en familj som tar emot en med öppna armar. Dessutom kan jag ha mer tålamod och vara mer pedagogisk i vardagen efter en helg för mig själv! :-)