21 april 2015

Vem är min hund?

Tredje kurstillfället för hundkursen jag går tillsammans med Jack och som heter "Vem är min hund?" gick av stapel nu ikväll. På kursen pratar vi mycket om vad som kan finnas i hunden, hur hunden reagerar i vissa situationer och varför och lite kring hur man ska tänka kring de beteende hunden visar. Vid första tillfället fick vi fylla i ett papper där vi beskrev vår hund och eventuella problem vi har. Det enda problemet jag skrev upp är att Jack är rädd/osäker. I många olika situationer tycker jag men speciellt visar han ett frånstötande beteende (morrar, utfall) mot andra hundar och barn. I kursen har Jack nu överraskat mig tre gånger.

Första tillfället skulle vi testa hur hunden reagerar på människor och hur gärna hen tar kontakt med människor. Jag trodde Jack skulle stanna vid gruppen som stod helt stilla bredvid vägen, resa ragg och eventuellt morra eller rygga tillbaka eftersom han tidigare visat tveksamheter när folk bara står still och tittar. Det som hände var att han stannade till, gjorde ett läte och efter bara en liten stunds tvekan sprang han fram och nosade/hälsade. Ledaren tyckte han var svår att tolka.

Andra gången skulle vi titta på hundens kroppsspråk i möte med två stora mjukisdjur. En stor giraff och någon annan konformad sak. Jag trodde Jack skulle resa ragg, morra och eventuellt göra utfall. Det som hände var att han tvekade lite och nosade på "djuren" en kort stund innan han gick vidare, den siste där "ögonen" var i höjd med honom nosade han på bakifrån först.

Tredje tillfället, ikväll, pratade vi om rädslor hos hundar. Jag tänkte att detta var Jacks kväll. Testet låg i att en medhjälpare skulle köra en radiostyrd bil som hunden skulle gå fram mot. Målet var att hunden skulle nosa på bilen när den stod still. Hussar och mattar skulle ha en strategi för att bryta hundens eventuella rädsla. Jag trodde att Jack skulle resa hela raggen och backa. Troligtvis skälla som en galning. Jag förberedde med godis i fickan. Det som hände var, ingenting. Jack brydde sig lika mycket om bilen som stolparna på staketet. Han gjorde inte ens en lov runt den utan han gick bara förbi bilen som enklaste saken i världen. Okej, tänkte jag. John har gjort honom bilvan.

Så just nu börjar jag omvärdera lite hur osäker Jack egentligen är. Kanske är det inte så farligt som jag har trott?! Det blir lite extra spännande nu inför nästa veckas kurstillfälle!


Inga kommentarer: