27 april 2015

Veckans vego

Jag vill gärna börja äta mer vegetariskt här hemma. Calle kör ju redan no-meat rakt över men vi andra behöver också hänka på. Varför? Jo, det är bättre för en, bättre för miljön, många gånger mycket godare. Jag vill inte äta färdigrätterna utan försöker komma över goda, enkla recept som man kan laga till vardags. Jag tänkte försöka ha en dag i veckan då vi alla äter helt vego. Även John men han behöver nog tid och upprepning för att vara positiv till det. Kvällens rätt blev:
Linser med aubergine

Cirka 1 dl gröna linser
1 stor aubergine (eller 2 små)
1 rödlök
3 tomater
50 g svarta oliver
1 msk färsk timjan
salt
peppar

Sås
grekisk matyoghurt (skulle varit turkisk men fanns ej på affären)
50 g soltorkade tomater (som jag uteslöt eftersom Calle inte tål vitlök)

Koka linserna i lättsaltat vatten i ca 30 min. Skär auberginen i klyftor. Skala och hacka löken. Skär tomaterna i bitar. Stek alla grönsaker i omgångar. Salta och peppra. Skär eventuellt de soltorkade tomaterna i strimlor och bland med yoghurten. Häll av linserna och rör ihop med grönsakerna, timjan och oliverna. Häll upp såsen.

Mycket gott även om John hävdade att han inte "älskar linser" utan fick backupen som var våfflor från i går till slut. Vi tar babysteps!

Inga kommentarer: