15 april 2015

Renoveringar och sånt

Vid den här tiden förra året var vi i full fart med att renovera köket. Samtidigt grävde vi i trädgården och målade både här och där. Jag blev helt utbränd på renovering och har inte förrän nu känt mig sugen att ens prata om eländet. Vet inte ens om jag minns allt vi gjorde men det jag minns är att vi:

*Renoverade hela köket samt gjöt en kåpa över spisen och satte in ett nytt fönster över diskbänken.
*La nytt golv i kök, arbetsrummet, hall uppe och hall nere
*La in klinkers och golvvärme innanför dörren
*Målade alla tak uppe
*Målade väggarna i vardagsrum uppe, hall uppe, Johns rum, vårt rum och hallen nere
*Målade trappen, stadgade upp den underifrån och lade in en ny matta
*Grävde upp och klippte ner cirka 100 buskar och annat överväxt i trädgården
*Fällde 7 rönnar på framsidan och senare grävde upp stubbarna
*Grävde ur både på framsidan och baksidan (Alla rötter och rester efter buskar mm åkte med)
*Bad kommunen fälla en superstor tall på baksidan
*La småsten och planterade 3 små sten på plätten mellan parkeringen och gången på framsidan
*Målade grunden på huset
                     
                                  
Mycket! Jag vet. Nästan så man inte känner igen huset nu mot när vi köpte det. Det finns massor mer vi vill göra och vi har en lång lång lista som vi hoppas kunna beta av genom åren. Dock har vi några grejer vi hoppas kunna göra/måste genomföra i år och det är:

*Måla räcket i trappen (fattar inte varför det hänger kvar omålat!)
*Måla i tv-rummet
*Måla alla fönster in- och utvändigt
*Tackar gudarna över att vi har ett tegelhus men de delar som är trä plus garaget ska målas
*Eventuellt ska vi bygga ett nytt trädäck/ny altan. Väntar just nu på offert och det är avgörande vad den säger såklart.

Mycket målande och det börjar bli hög tid att börja beta av årets lista.

2 kommentarer:

Cecilia RockBabe Kärvegård sa...

Oj, vad ni har varit duktiga. Tänker på den enorma lista som vi har över det vi vill/borde göra i vårt hus och vår trädgård.

Önskar dig en helt suverän kväll!

You Rock!!!

Emma sa...

Tack! Och tack för att du lämnar en kommentar!

Det jag uteslöt att nämna är att det mest är hantverkare som gjort jobbet. Dock målade jag trappan själv! Och allt planerade och bestämmande är ett helvete!

Önskar dig detsamma!