29 mars 2015

Vid regn

Jo rå, regnet stod som spön i backen i morse. Och John hade "en sån där dag". Och med "en sån där" menar jag att han inte sitter still en sekund och samtidigt som han rör sig hittar han på massor av "bus". Typ, kastar bilarna över golvet (ja, de träffar min fot), slänger saker på Jack, springer i väg med durkslaget samtidigt som jag ska hälla av makaronivattnet, drar i sladdar, stänger dörren på skåpet jag just bär (där jag har min hand) och så vidare. Dessutom pratar han gärna oavbrutet. Tålamodet prövades verkligen av vår busiga tre-åring i dag. Mycket av det där beteendet handlar om att barnet vill bli sett tror jag. Det vill egentligen att föräldrarna ska ägna det 100 procents uppmärksamhet, vilket man inte kan hela tiden. Saker vi ändå gjorde tillsammans i dag var att baka, och givetvis äta, kanelbullar.
Man kan också köpa en ny hylla till Johns rum och fixa i ordning i rummet (sätta ihop ikeamöbler, oöverträffbar aktivering för barn och föräldrar, om man är bra på det vill säga och det är jag faktiskt! Nu var denna köpt i andra hand men lite fix med den var det ändå). Dessutom blev det ju fint och ordnat i Johns rum på kuppen.
Så kan man påskpyssla med det man råkar ha hemma. Här en halv toarulle, lite färg som var kvar sedan senaste pysselomgången och några pappersbitar. Vackert så! Gjorde också några runda varianter av supergamla flörtkulor. Det är alltid bra att spara sådant som blir över. Hett tips!
Och en liten stund på eftermiddagen var det uppehåll. Halleluja ropade vi och skyndade ut för att motionera hund, barn och föräldrar. Det var verkligen superskönt och jag måste säga att det där handtaget till Johns cykel är något av den bästa investeringen vi gjort på länge! Slutsats: på det stora hela, en bra söndag.

Inga kommentarer: