15 mars 2015

This lovely weekend

Men snälla snälla helgen. Ta inte slut riktigt än! Du har ju varit smått fantastisk med ditt underbara, fina väder. Här kommer också en sammanfattning eftersom jag var alldeles för trött för att skriva igår. Jag och Jack började lördagen med rallylydnadsträning. Hej vad bra vi var! Eller mest Jack då. Jag försökte träna mycket på passivitet (typ sitta och titta på de andra hundarna utan att skälla) och gå/träna nära dem. Det funkade utmärkt! Jag bröt nog i tid också för när Jack blir trött skäller han på allt oavsett. Då har man ju redan förlorat.
                                                
Därefter hade vi bestämt att vi skulle åka in till stan för att uträtta diverse ärenden. Så jag hämtade Calle och John och eftersom det officiellt är vår nu handlade vi vårskor till både Calle och John. Sedan svischade vi förbi Bergvik för att köpa skalkläder till John. Vi väljer ofta Polarn och Pyret för ytterkläder eftersom de har bäst färgutbud och bäst kvalitet av de fysiska affärerna här i närheten. Plus ett okej andrahandsvärde dessutom. John blev också mycket nöjd med sina mörkgröna byxor och Orange/rosa jacka. Vidare hade vi bestämt lunchdate med vänner hemma hos dem på Färjestad. Vi fick en underbart god halloumigryta och barnen pannkakor. Nomnom! Jag och Maria hade tänkt åka på Zumba men diverse omständigheter gjorde så att vi istället stannade och lekte på deras innegård. Där fanns ett litet hus som John förälskade sig i. Så nu måste han få en liten lekstuga tycker vi. Inte i plast dock.
Efter några mysiga timmar på Färjestad drog vi vidare mot nya tider. Nya tider som innebär att vi köpte en framåtvänd bilstol till John. Vi vet att rekommendationen är 4 år men John har börjat må så illa när vi åker bil så det var nästan ohållbart. Och vi antar att 3 år och 7 månader (som han är nu) inte gör någon större skillnad. Jag fick dock lite panik över att han kändes så oskyddad med bara vanligt bälte men John var nöjd!
                                                        
Efter den lilla dagen som trots allt började väldigt tidigt så var vi alla hemskt trötta när vi kom hem. Jag somnade en stund i soffan vid halv sju. John hann bryta ihop innan han slocknade. Trodde nästan jag inte skulle orka med Mello-finalen men det gick. Tyvärr så vann ju fel låt då ra eftersom jag tokhejade på Jon-Henrik. Och juryröstningen är ett skämt! Eller måste vara det i alla fall! Tur att Måns vann i båda "lägren" annars hade jag blivit galen!!
Jaja, nya tag i dag. Fick lyssna på Hasse Anderssons bidrag tills öronen blödde. Calles favorit konstigt nog. Så efter frukost påbörjade vi operation promenad-utan-vagn. Vi har ju en hund och går på rätt många promenader. Vi tycker John borde kunna börja, åtminstone, cykla själv nu. Så vart det punka på vagnen och vi passade på att köpa ett handtag till cykeln för att få med John på tåget. Han har inte direkt varit intresserad av att cykla på vägen tidigare, oavsett cykel. Och nog fick vi lirka ett tag då han bara satt i gruset och ville gå hem. Men så kom smarta jag på att det är bra med mål. Så målet blev lekparken och om vi gick ner för backen med cykeln först gick det bra. Sedan slutade det till och med med att vi tog en liten omväg för att få sträcka lite extra på benen. Gick superfint! Och vad mysigt att kunna hänga i lekparken mer igen. Även där märks det att John utvecklats mycket. Han vågade göra många saker han inte vågade i höstas. Efter lekparken åkte vi till bibblan som hade legobyggardag. Vi mötte upp med Mia och Oliver och hängde, byggde och läste böcker. Eller Mia och Oliver läste och John försökte mest klättra på dem eller soffan eller prata sönder boken. Spritt i benen tror jag!
                                                  
Hem igen för lunch. Det var ju alldeles för fint väder för att sitta inne så vi grillade korv och spenderade gott och väl tre timmar ute. Solen värmde och John cyklade, jag tränade med Jack, John hjälpte till en stund, vi samlade kottar, lekte i sandlådan och köpte glass av glassbilen för första gången. Det senaste en riktig hit tyckte Jompa!
Hann också med en löparrunda som jag inte är alls lika nöjd med som den förra men så är det. Ups and downs. Påbörjade projek 2 "putsa fönster". Hann med inne och emellan i vardagsrum och kök. Bytte alla gardiner. Nu ska jag försöka se ikapp alla serier jag spelat in från veckan då jag varit för trött för att se dem i realtid. Hej då underbara helgen! På återseende!

2 kommentarer:

Bengt-Oswin sa...

Man måste verkligen passa på att njuta och ta tillfället i akt när vädret verkligen bjuder till!
Ha det gott och lycka till i blogg100

Emma sa...

Absolut!! Tack detsamma!!