31 mars 2015

Tankar om analfabetism

Ännu en intensiv dag till ända. Jag har betat av inte mindre än fyra utvecklingssamtal. Mina utvecklingssamtal är lite extra viktiga tycker jag eftersom mina elever är helt nyanlända och nya i språket. Därför är det extra viktigt att de får veta var de står just nu och hur vi tänker för framtiden. Eftersom jag inte kan informera dem kontinuerligt. Dessutom är ju samtalet viktigt eftersom jag använder tolk och får chans att verkligen förstå vad de tänker på. Tolkade samtal har jag nästan varje vecka men inte alla elever behöver det lika ofta.

Jag har en väldigt ambitiös analfabet i min grupp. Hen ska börja gymnasiet inne i Karlstad i höst och måste åka med minst två bussar varje dag för att komma dit. Ibland till olika platser. Hen var ganska orolig för detta bussåkandet. Något som blir en oro över det vanliga eftersom hen inte kan läsa eller tolka skyltar. Hur ska man veta var en ska gå av, var en ska eller åt ens åt vilket håll en ska svänga av om en inte kan läsa skyltarna. Inte ens bildskyltar kan analfabeter läsa eftersom tolkning av bild också är något som en lär sig "läsa" och tyda. Tänk bara hur en fick plugga in vägskyltarna inför körkort. Jag tänker inte på hur jag ständigt läser och avläser allting omkring mig. Hur vet du till exempel att du kommer till en restaurang eller toalett när du är ute och åker? Jo, du tolkar och läser skyltar. Att vara analfabet är inte vanligt i Sverige. Det är kanske därför vi saknar förståelse för dem och de problem de har i sin vardag. Blinda och döva är vi rätt vana vid även om det säkert finns massor av övrigt att önska för dem också. Men att vara analfabet är också en form av särskild omständighet. Det är nästan som att vara blind. Samma sak händer ju oss när vi ska ta oss fram i Kina, eller Ryssland kanske. Det är inte lätt. Därför känner jag så stor respekt för denna människa. Stor respekt.

Inga kommentarer: