9 mars 2015

Nöjder fröjder

Lite nöjd jag är med mig själv i dag då. Får man vara det i detta Jante-land? Säkert inte men det är verkligen inte superstora saker som får mig att känna så.

Det första är att vi just nu är inne i projekt "få ned matkontot". Vi lägger så mycket pengar på mat i månaden så det är rent löjligt. Jag vågar inte ens skriva hur mycket med tanke på alla som ingen mat har. Eller okej då. Nästan alltid runt 8000 är det. Men ibland högre också. På tre personer! Vad äter vi liksom? Gåslever och hummer? Nehej, typ gröt en gång i veckan minst och ofta rester från dagen innan. Äta ute gör vi visserligen lite mer nu men det är nog max två gånger i månaden. Okej att vi vill ha ekologiskt och det är en smula dyrare men ÄNDÅ!

Jag tror det finns två bovar i dramat och det ena är att vi bara köper det som faller oss in och småhandlar från dag till dag. Den andra boven handlar om att eftersom vi bara köper på måfå så slänger vi också rätt mycket mat. En miljöbov dessutom. Så nu har vi bestämt att vi inför varje vecka ska göra en matlista inför veckan och sedan handlar vi ingredienser till det plus annat vi "behöver". Extrahandling och helghandling får förekomma men jag tycker att vi borde klara oss med 1500 i veckan på mat. Lite sådär halvdant är pengen på vecka satt till 1500 i alla fall. Jag har en liten tävling med mig själv där jag inför varje vecka försöker komma under 1500 med så mycket som möjligt. Eftersom vi åkte bort förra helgen (åt inte hemma) och resterna dessutom blev större än vad vi trodde använde vi bara hälften av ingredienserna vi köpte inför förra veckan vilket gör den här veckan ännu billigare. Förra veckan tror jag vi landade under 1300 och jag började denna vecka med att handla för under 600 kr. Då är hela veckan planerad till och med lördag. Docka att vi tänker äta lunch ute på lördag. OBS, att vi inte äter speciellt mycket halvfabrikat eller färdigrätter. En hel del pasta slinker dock ner! Såhär i början känner jag mig grymt nöjd med vad vi lyckats åstadkomma. Återrapport i slutet av månaden.

Sedan är jag också ganska nöjd med mig själv sedan jag i går kväll tog, vad man får kalla, vårens första löparrunda. När jag slutade i höstas tyckte jag fortfarande det var apjobbigt att springa. Flåsade som en elefant efter bara någon minut, jag fick stanna ofta och sprang nog aldrig mer än 2,5 km. I går var det en helt annan känsla! Jag måste ha sprungit minst 4 km (tror mer faktiskt) och jag sprang hela tiden utom för att gå över ett övergångsställe och när Jack var tvungen att utföra något behov. Det bästa var att hela jag var så lätt och den förväntade blodsmaken dök aldrig upp. En enorm skillnad som jag nog kan tacka konditionspass som Fight it och Jumping fitness för. Zumban spelar nog in till viss del den med! Oavsett är jag så glad då allt mitt slit gett utdelning! För jag tränar inte för att bli smal, snygg eller något annat självdödande mål. Jag tränar för att orka, för att få bra kondition (för att det är roligt), för att bli piggare, må bättre och för att orka leka och vara med mitt barn. Det målet känns som jag faktiskt uppnått, åtminstone till stora delar. Så nu är jag så sjukt nöjd med mig själv. Gånger två!!
                


2 kommentarer:

livet på myra sa...

Åh vad spännande att följa matkonto-nedskärni g! Du får uppdatera oss. Vi skriver matlista och storhandlar en gång i v för jag orkar inte komma på varje dag vad vi ska ha för mat. Och sen är det skönt när kylen är fylld. Va duktig du är med springandet. Jag fick lugna ner mig lite för kände av i knäna men jag ska försöka springa 3.5 km två dar i veckan. Så får jag lägga längre distanser på paus ett tag till.
Kram

Emma sa...

Klart jag måste skriva mer om detta! Speciellt om jag lyckas! Oj då..inte bra om det känns i knäna. Jag försöker varva min träning så just nu kör jag Pump 1 gång/v, fight it 1 gång och jumping/springa en gång. Får lätt ont i ryggen också så skulle nog inte kunna hålla på med samma träning hela veckan heller, Krams