5 mars 2015

Något stämde inte riktigt

I morse var John inte alls sig själv. Han var ledsen, ville inte riktigt äta, sa att han hade ont i magen och ville stanna hemma och leka. Han hade inte feber och var inte sjuk på något vis. Ont i magen säger han nästan jämt att han har och det kan bero på att han är kissnödig, hungrig eller törstig. Ibland kan det vara påverkat av att Calle ofta har ont i magen. Men till slut satt jag ändå där men en gråtande unge i mitt knä. Ett barn som arbetade upp sig när vi pratade om att vi skulle gå till förskolan och grät: "Jag vill vara hemma och leka med DIG". Så vi tänkte att han skulle få en längre morgon. I fall han var trött bara eller om någon sjukdom skulle bryta ut senare. Så vi bestämde att han skulle få gå till föris vid 10-tiden istället.

Sagt och gjort. Det packades kex och bilar samt en rosa dator att titta på program på. Jag åkte till jobbet. Calle höll kontakten och runt 11 ringde han till mig. De var nu båda på väg hem istället. Försöket att gå till förskolan hade misslyckats totalt. John hade gråtande och skrikandes skakat i gallergrinden när Calle försökt gå. Han vägrade helt enkelt vara där så det fick bli en full dag hemma istället. Eftersom John är världens lättaste att lämna så är detta beteende inget som vi tar lätt på. Skulle aldrig lämna honom i det tillståndet och inte Calle heller tydligen. John blev dock inte sjuk och i morgon är han helt med på att gå till förskolan. Han frågade till och med när jag kom hem om vi skulle åka direkt, Som förälder oroar mig sig för att det ska ha hänt något där som får honom att inte gilla sin förskola längre men ärligt talat tror jag bara att han var väldigt trött och ville vara med oss.

Han har väldigt mycket drömmar just nu också. I går kväll pratade han till exempel om att han inte ville att jag skulle ramla ner i toan. I natt pratade han om någonting med vassa taggar. John har aldrig kommit ihåg sina drömmar förr så detta är nytt. Troligtvis var hans dåliga dag en kombo av fler saker och jag hoppas han är sitt vanliga superglada jag i morgon vid lämningen. Hoppas verkligen. 

3 kommentarer:

livet på myra sa...

Åh vad jobbigt!! Hoppas verkligen det bara va "nåt" idag!
kramis

Maria Gartman sa...

Usch vad tråkigt att höra!! Hoppas verkligen att det var en tillfällig svacka, utan större anledning än trötthet och separationsångest.
Det du beskriver slåss vi oxå emot just nu, mer eller mindre uttalat. Ibland är det tårar redan kvällen innan... Drömmarna har lugnar sig lite. Var mer under en period tidigare och det var mycket mardrömmar. Vet att han oxå drömde om att något skulle hända mig. Han pratade om det både på natten, morgonen och flera dagar efter.
Ta hand om er!

Emma sa...

Maria: Usch, det kan inte vara roligt! Jag tyckte det var sjukt jobbigt bara en gång. Känner mig verkligen väldigt tacksam för att det överlag gått så bra med förskolan för John. Krams