12 mars 2015

Hemma från Stockholm

Jag har haft en fantastisk dag i Stockholm där jag varit på seminarier. Första halvan av dagen var Alexandra Pascalidou där och höll i det hela. Vi fick se på filmen Franska för nybörjare som handlar om ungdomar från hela världen som tillsammans lär sig franska i en förberedelseklass. Så underbara ungar. Med jobbiga historier som ändå har stora drömmar. Precis som våra elever. Efteråt skickades micken runt och vi kunde dela med oss av vilka vi var och våra tankar kring filmen. Jag satt med en stor klump i halsen och var så himla rörd av filmen. Hoppades innerligt att mikrofonen inte skulle komma till mig för då hade jag säkert sagt något som "Det där är precis som mina elever. De ger mig så mycket" och börjat tokböla. Jag slapp denna allmänna "förnedring" men fick dock massor av inspiration av att lyssna på vad de andra sa.

Alexandra förresten! Vilken underbar kvinna och människa! Hade gärna åkt hem till henne på lite moussaka och tzatziki efteråt, tror vi hade haft massor att prata om. Så tråkigt och onödigt att hon får utstå så mycket skit från hjärndöda rasister jämt.

Vi åt sedan lunch i solen och fortsatte eftermiddagen med att bland annat lyssna på en kvinna som pratade om läget i Eritrea och varför människorna flyr hit..och vad som händer med dem på vägen. De Eritrianska flyktingarna har ökat en hel del de senaste åren men jag visste inte hur det var för dem där, eller på vägen hit. I fikapausen efteråt skakade jag för att jag var så uppjagad. Tänkte på våra elever och vad de kan ha varit med om!! Jag ska skriva ett annat inlägg om just det en annan dag för detta ska vara något som världen ska veta även om min lilla blogg kanske inte når så väldigt långt.

Vi fick veta hur en skola i Stockholm arbetar med nyanlända med väldigt liten eller ingen skolbakgrund. Intressant. Efteråt tog vi tunnelbanan en bit, gick av i Gamla stan och promenerade till tåget. I morgon ska jag ha vår egen melodifestival på skolan. Vi ska rösta på det vi tror blir vinnande bidrag. Och lyssna på låtarna såklart. Det är alltid uppskattat!

Inga kommentarer: