2 mars 2015

Hej mars! Hej vårtecken!

Ja jag tycker ju att både januari och februari kan gå och dö någonstans eftersom de mest gick bort i ett töcken av baciller och sjukdomar. Hela sportlovet höll jag andan och väntade på att någon smitta skulle visa sitt fula tryne. Nu håller jag andan för att se hur länge vi kan vara tillbaka på förskolan innan vi blir sjuka igen. Å andra sidan är det ju mars nu. Den första vårmånaden! Jo! Så är det! Mars är visst vår! "Mars, april har knopp i håret" och i dag när vi pratade årstider med mina nyanlända elever så stod det mars, april och maj under bilden för vår. Så nu har det då varit vår i två hela dagar!

Tecken på att det är så är:

*Hunden har börjat fälla enorma mängder hår - bye bye vinterpäls!
*Det är ljust både när jag åker till och från jobbet nu.
*Flera plusgrader, så många att jag funderar på att byta bort vinterskorna mot höstvarianten.
*Barnet kommer hem med sjukt lerig overall eftersom de badat gyttjebad på förskolan i dag.
*Det ligger cirka en decimeter grus på gator och trottoarer. Hälften av det åker med in eftersom det fastnar på skor och djur.
*När vi kom hem från förskolan i dag bad John att få stanna kvar ute och cykla. Extremt kallt för mig som stannade inne och började med maten och eftersom inte han ville vara ute själv fick jag stå i altandörren och prata med honom hela tiden. För ärligt talat de där plusgraderna är inte många på kvällen.
*Ett visst sug efter att börja springa ute igen har infunnit sig.
*Fågelkvitter.
*Såg en fluga på träningen i dag!

Jepp. Allt detta tyder på att det är vår nu. Och till helgen lovar de ju soligt väder så BRING IT ON!

2 kommentarer:

livet på myra sa...

Och just nu tycker jag mars är en bajsmånad och för min del hade det gärna får vara Jan och feb ett tag till. Så jävla ledsamt när det bara regnar,allt är blött och geggigt! Nej fy,hoppas det blir bättre snart. Skönt ändå att det är ljust så länge. Va ute och sprang förut strax före 7 och det va ändå inte beckmörkt. Nej,låt det bli vår på riktigt nu. :)
Kram

Emma sa...

Just nu tar jag hellre leran än den is med regn på som varit större delen av jan och feb. Så mars vinner ändå för mig! Så skönt när vi gick till maten i dag som ändå är en liten promenad men man slappa halka runt på is. Säker mark i alla fall. Har väl ändå regnat det mesta av detta året så whats the different?

Sedan vet man att man måste igenom geggan innan det torkar upp = vårtecken. :-) Kram