22 mars 2015

Är olika verkligen okej?

I fredags var vi ganska många som hade på oss olika strumpor för att visa att vi tycket att olikheter är okej. Kanske tänkte många i förhållande till Downs syndrom eftersom det också var Downs syndrom-dagen.

Men vad står det för för dig, egentligen? Accepterar verkligen alla olikheter? Och vad är att vara olika egentligen? Jag menar inte att jag har svar, eller att jag alltid accepterar olikheter. Men jag tänker så här:

Att vara olika är:

*att ha Downs Syndrom - det är säkert okej utifrån. Skulle du ha valt att behålla ditt ofödda barn om du visste att det hade Downs Syndrom? Tester på detta går ju faktiskt att göra i dag.

*att  ha olika hudfärg eller att komma från olika länder. Har du inte en enda fördom mot andra kulturer till exempel? Tycker du det är okej om det byggdes en moské i din stad?

*att ha olika kroppsform. Tycker du innerst inne inte att tjocka människor har problem? Eller att de borde kunna gå ner i vikt om de bara "ansträngde sig lite"? Tänker du aldrig "Gud, vilken fet person" eller "Gud, vilken sjukt smal person?".

*att ha olika kvaliteter, att vi är bra på olika saker och har olika intressen.

*att ha olika smak och klädstil. Reagerar du aldrig på någon annans kläder eller stil? Tycker du aldrig att en hårklippning gått för långt?

Och så mycket mycker mer såklart! Frågan jag ställer mig är dock. Alla vi som bar olika strumpor i fredags. Tycker vi verkligen att det är helt okej att vara olika? Jag tror absolut inte att vi kan ha det tankesättet till 100% men jag tror att vi alla skulle må bra av att reflektera lite över det. Vad är olika för dig? När är det inte okej att vara olika?

Inga kommentarer: