3 mars 2015

Alla övermäktiga krav - på kvinnor alltså

Jo då, blond har jag alltid varit. Med ljust hår och ljusa ögonfransar och ögonbryn. Så ljusa att de inte riktigt syns. STORT komplex hos mig. Speciellt i min ungdom då jag inte kunde gå en meter utan smink och ingen pojkvän fick se mig utan. Jag till och med sov med smink. Jag har fått massor av konstiga kommentarer när jag faktiskt visat mig osminkad. Till exempel att jag sätter på mig ansiktet när jag sminkar mig eller att jag inget ansikte har. Mer än en gång har jag fått försvara varför jag inte färgar ögonbryn och fransar. Jag är snyggare och ser piggare ut med smink. Ja, herregud! Än i dag är sminket ett tvång som jag känner att jag måste ta på mig för att vara vackrare. Många gånger sminkar jag mig fast jag inte vill. Det förväntas av mig som kvinna att jag gör allt för att vara mitt vackraste. Varje dag. Varje minut.

Men kolla på männen. Till exempel Andreas Weise i Melodifestivalen till exempel. Ljus som jag utan synliga ögonfransar. ALDRIG att någon skulle få för sig att hävda att han inte har något ansikte eller ifrågasätta varför han inte färgar fransarna. ALDRIG att någon skulle överväga att kleta på honom mascara, om han inte vill själv förstås. Så är det med alla män. Jag stör mig jämt på det när jag ser blonda män. Kravet och ångesten de inte lever med. Känslan att kunna gå ut med det ansikte man har utan att känna sig som elefanten i rummet! Att känna att man inte duger och är ful!

Jämför bara bilderna på Andreas Weise och Jessica Andersson från Mello här nedanför. Kolla sedan hur ofixad Weise är. Okej, lite gele i håret, troligtvis underlagskräm eller liknande. En kostym. Kolla sedan på Jessica. Smink i tjocka lager, troligtvis lösögonfransar. Lager på lager. Och håret. Det går inte på fem minuter att få till de där vingarna liksom. Snygg klänning. När man tänker på det är skillnaden enorm! Ingen tjej i melodifestivalen är sminklös. Killarna behöver inte sminka sig, knappt piffa håret, om de inte själva väljer det. Ser ni problemet här? För det gör jag!



2 kommentarer:

Maria Gartman sa...

Emma - vacker utifrån och in, precis som du är. Och ja, jag ser problemet. Och är blond. Och har obefintliga ögonfransar utan smink.

Emma sa...

Tur att man inte är ensam! stör mig sjukt mycket när inte samma regler gäller för alla. Och tack gumma. Du med!!