2 februari 2015

Tänk om, tänk rätt

I dag har jag varit fruktansvärt negativ. Truligare än tonåringarna. Mer insnöad än vädret. Lätt till utfall och arghet. Småilsk terrier, det är jag det. Man ska väl inte skylla på något men senaste veckans enorma trötthet tär på mig. Måndag i dag och jag är så trött som på en fredag. Avlösande sjukdomar och halvtung arbetsbörda spelar såklart in det också. Jag har inte tränat på en och en halv vecka och en anledning till att jag just tränar är att de där endorfinerna de gör något med mig. Utan dem försvinner mitt solsken.

Dock att det inte är okej att placera mig själv i denna nedåtgående spiral. För det kommer inte bli bättre om jag inte gör något åt det själv. Vad tror jag då att jag kan göra åt det. Jo...
  • Börja träna igen så fort det funkar och alla är hyfsat friska (hoppas på onsdag, torsdag här)
  • Lägg mig i sängen senast nio, läsa, göra sådant som jag gillar och som får mig att slappna av.
  • Tänka minst en positiv tanke varje morgon, som bra start. 
  • När jag träffar en kollega, säg något positivt som hänt senaste timmen (halkar lätt in i något negativt eller något problem som uppstått).
  • Tänka på något positivt som jag har framför mig inför varje ny dag - träningspasset, myset med John, trevliga stunder med elever eller kollegor, en promenad eller ett bad
Så, jag tror på att detta kan vända de spår som mina tankar halkat in på. Och om solen visade sig lite mer skulle det faktiskt inte skada! Se! Bara det här inlägget lyfter lite av mörkret från min axlar. Detta ska gå! 
                       

1 kommentar:

livet på myra sa...

Åh va bra! Ja tror mycket på tankarnas kraft och försöker alltid ha nåt litet att se fram emot varje dag. Det kan va träning, att jag ska ta en kopp kaffe med Lars på kvällen, att jag ska få en stund med Liv vid nattning etc. Många gånger bara något lite men det känns lite lättare då. En bra sak är också att skriva ner tre saker som varit bra innan man lägger sig för somnar man med bra tankar så är det lättare att vakna positiv. Sen försöker jag sålla lite,tackar nej till saker jag inte vill och gör mer saker för min (familjens) skull än att vara andra till lags. ..
Kram på dig och hoppas veckan blir bättre!