24 januari 2015

Våra olika världsbilder.

Det snöar och snöar. Vi har flera decimeter nu och det verkar inte som att det tänker ge sig inom en snar framtid. Jag kan bara föreställa mig hur överväldigande och kanske skrämmande all denna snö måste vara för någon som kommer från t.ex. Afrika och som kanske aldrig har sett snö förut. 

Ganska ofta möter jag människor från Somalia som inte förstår skillnaden mellan snö och is. Självklart för oss! I veckan ville en av våra elever från Eritrea reda ur begreppen. Hon pekade på en engelsk text där ordet snow och ice fanns med. Sedan frågade hon vilket som var vad på svenska och vilket som var ordet för det vi såg på träd och mark utanför fönstret. Snö redde vi ut. Men vad är is då undrade hon. Jag försökte visa hur man halkar eftersom vi haft en hel del av den varan på våra gator senaste tiden. Hon förstod ändå inte riktigt. Man kan ha is i sitt glas också försökte jag och jag tror äntligen att vi hade samma bild av is. Vad vill jag säga med det här då? Jo, det är lätt att missförstå varandra när man kommer från olika delar av världen. Ibland är det viktigt att ta några minuter för att reda ut begreppen så vi säkert vet att vi pratar om samma saker 

Inga kommentarer: