20 januari 2015

Studiecirkel

Inte så ofta jag skriver om böcker på den här bloggen men nu är det så att jag dragit igång en studiecirkel kring den här boken på jobbet ---------->

Detta är en av de bästa böcker som jag känner till i alla fall om man vill lära sig mer kring hur man kan arbeta språkutvecklande i alla ämnen. Boken innehåller massor av tips och metoder som gynnar både andraspråkselever men även den infödde eleven har stor nytta av att man arbetar språkutvecklande. Eftersom vår skola ständigt fylls på av människor som har svenska som sitt andraspråk och eftersom de enbart får stanna i förberedelseklassen 1 år innan de ska ut i klass på heltid tänkte jag att det skulle vara bra om alla lärare på skolan hade en gemensam grund att stå på. Jag har också haft en känsla av att frustrationen hos ämneslärarna stigit allt mer de senaste året beroende på att vi skickar ut allt flera av andraspråkseleverna på heltid i klasserna. Därför föreslog jag, med vår rektors godkännande, att vi på vår skola skulle läsa och diskutera Stärk språket, stärk lärandet under våren.

Till intresseanmälan innan jul ville nästan alla vara med och trots att det var en cirkel jag skulle hålla i och inte någon föreläsning kändes det ändå lite pirrigt inför första träffen idag. Jag blev så himla glad och peppad när samtliga av de andra lärarna hade tagit till sig och redan använt en del idéer redan efter första träffen. Och det bara efter det första inledande kapitlet. På deras diskussioner märkte man även att de var mer än öppna för tänket i den här boken. Det kanske inte låter som något speciellt att bli så himla lycklig för men jag har arbetat på skolor där jag och mina andraspråkselever varit väldigt motarbetade av nästan alla de andra lärarna. Så därför blir jag så lycklig för alla våra elevers skull som omges av lärare som vill göra allt de kan för att eleverna ska få den bästa undervisning som bara går. Det är faktiskt inte alls självklart och jag ser så fram emot nästa cirkelträff om en månad!
                                                         

2 kommentarer:

Maria Gartman sa...

Vad duktig du är! Och vad kul med så positiv respons från de andra lärarna! :)

Emma sa...

Det var jätteroligt. Lärorikt för mig också. Det är ett utbyte av erfarenheter, ingen kurs där jag sitter på alla svar. Alltså mycket egennytta i det. :-)