9 januari 2015

Det är skillnad på folk och folk

Det som hände i Frankrike häromdagen, när några män gick in på en tidningsredaktion och sköt vilt omkring sig och dödade minst 12 personer. Det är fruktansvärt! Ingen anledning är värd att döda andra för. Än mer fruktansvärt är hur den kollektiva skulden för muslimer ökar. För att några terrorister som anser sig ha rätt att döma å guds vägar utför otroligt hemska dåd, ska alla som har minsta muslimska droppe i sig vara tvungen att aktivt och öppet fördöma dådet för att inte klumpas samman med mördarna? Det finns något oerhört fel i att muslimer ska likställas med terrorister. Hur många hemskheter har inte utförts i den kristna trons namn, och görs fortfarande? Varje gång något liknande händer känner jag mer skräck inför den skuld som läggs på alla muslimers axlar än vad jag känner för själva dådet.

Jag menar, ALLA muslimer jag känner har flytt från våld och tortyr. De har flytt från att bli kallblodigt mördade. De har flytt från att deras barn ska tvingas leva och växa upp i en otrygg värld. De har flytt från sådana människor som de som klampade in på redaktionen i Frankrike. Det är väl självklart att de fördömer våld och mord av alla de former.

Hela världen skriker ut sin sorg över de 12 människorna som inte kom undan. I Frankrike. Jag tänker på alla som blir mördade, minst lika kallblodigt, i Somalia, Syrien, många andra länder. Varje dag. Hela tiden. I det här ögonblicket. Små pojkar skjuts mitt framför ögonen på sina mammor. Människor riskerar att få brinnande olja kastat över sig när de ska gå till marknaden. Ser vi något om det i våra tidningar? Jag gör det aldrig! När ska vi i väst börja reagera, inte bara över det som händer nära utan även på det som händer längre bort. Varje dag!

Inga kommentarer: