23 januari 2015

Bibblofredag

Som bekant är jag inget större fan av fredagar rent aktivitetsmässigt. Åker vi hem efter jobb och förskola blir John och jag mest ovänner eftersom båda är supertrötta och John har en tendens att göra det mesta tvärtemot i det läget. Själv har jag väl tålamod som en hormonstinn panda. Hittar vi istället på något har vi ju inte bara roligt utan skärper till oss lite båda två. Så med tanke på husfrid är det bra att inte vara hemma men med tanke på energinivå får aktiviteten inte kräva speciellt mycket. Och vad är ett mer perfekt ställe att bege sig till en urtrött fredagseftermiddag än till bibblan?! Det är lugnt och skönt där men finns ändå små aktiviteter att göra. Låna och läsa böcker såklart. Kika lite på paddan som oftast är ledig vid den här tiden. Måla med tuschpennor (får John aldrig göra annars) och låna de fina prinsessklänningarna. Pussla mammamu-pussel. Vi spenderade nog minst en timme där innan det var dags för den mindre roliga fredagshandlingen och sedan fredagspizzan.
John blev superglad över att hitta en bok som de läst på förskolan och jag fick fint boktips från Helena som jobbar där. När vi skulle gå och låna alla böcker precis innan det var dags att gå fick John syn på en bok han också ville ta med. Så vi lånanden den och det var inte förrän jag kom hem som jag insåg att boken han valt bara handlade om att få syskonen. Inte vet jag om han hintade något till oss men Calle tror inte alls på att jag inte hade ett finger med i spelet. Vilket jag inte alls hade!!

                                    
De har blivit så roligt att pussla med John och att få göra det med fina fredags-stassen på är verkligen inte fy skam. Jag vill investera i ett liknande pussel till John plus en utklädningsväska med både klänningar och andra utklädningskläder. För övrigt värdesätter jag verkligen sånna här fina stunder med John eftersom jag är mer än medveten om att de kommer bli allt färre ju äldre han blir. Livet går alldelens för fort!

4 kommentarer:

Maria Gartman sa...

Mysigt det låter! Jag gillar också bibblan med Oliver :) Som för övrigt är ledig varje fredag eftermiddag. Vårt hus står så alltid öppet om ni inte vill åka hem!

Emma sa...

Ja det är det ju! Visste inte att O var ledig. Hade de ju kunnat hänga på. Men nu vet vi det till nästa gång. :)

livet på myra sa...

Haha,hormonstinn panda! :) ja,det är inge kul när alla är trötta efter veckan. Ett tips som du säkert redan tänkt på är att veckohandla. Vi brukar skriva matlista och handla sön eller bäst är det ju på mån, lite fräschare mat då. Och sen komplettera på tors eller fre. Att storhandla på fre skulle va rena mardrömmen för mig. När jag slutat vill jag bara hem. :)
Kram

Emma sa...

Jo då..vi brukar veckohandla. Det har varit lite svårare på senaste tiden eftersom jag alltid hämtar John direkt efter jobbet och just nu orkar jag inte ha med honom på längre shoppingrundor. Förut slutade jag 13 på fredagar och hämtade John först 14 för att det var precis när alla sov (de ville inte att jag skulle komma då) så då handlade jag alltid inför helgen på fredagar och resten av veckan på måndagar. Just nu blir det nog lite blandat. Den här gången var det en liten handling för just den dagen jag gjorde. Och eftersom Calle inte är hemma förrän närmare halv 6 plus att han går så kan inte han handla heller. Blir alltså den dagen som passar bäst. Mest efter att John lagt sig, typ åtta.