3 januari 2015

Alla flyktingar ska ha koll på politiken

Jag antar att de flesta har hört talas om de syriska flyktingarna som vägrade går ur bussen efter att de körts 15 timmar från Malmö till något ställe strax utanför Östersund. Kanske har du även någon liten åsikt om att de borde skärpa sig eller att de borde vara tacksamma? Enligt flyktingarna själva fick de informationen om att de skulle bli körde någonstans utanför Malmö. Vet ni vad? Jag finner inte det helt otroligt att dessa människor har fått fel information/knapphändig information. Jag har själv jobbat rätt nära Migrationsverket och med egna ögon upplevt vilken opålitlig och obetänksam myndighet de är. Jag finner det högst troligt att de syriska flyktingarna på bussen faktiskt har fått fel information eller missuppfattat informationen. Det är ganska lätt hänt om man lever i trauma (japp, det är därför flyktingar kommer hit. De har upplevt hemska grejer i sitt hemland), inte förstår språket, ska prata genom tolk. En tolk som kanske inte heller är den bäste. Det har också hänt mig flera gånger. Att tolkarna tolkar fel eller inte riktigt förstår själva.

På resan mot Östersund finns säkert ingen tolk med, kanske inte ens en representant från Migrationsverket. Vad vet jag. Efter 15 timmar utan att förstå eller veta var jag är skulle jag också vara ganska så upprörd. Om jag sedan blir avsläppt mitt ute i ingenstans, med snö upp till fotknölarna och iskall nattsvärta. Jag skulle nog bli väldigt rädd! Någon jämförde det med att vi skulle köras rakt ut i öknen utan att få rätt information eller veta var vi är på väg. Utan någon att diskutera med. För så är det ofta med de flyktingar som kommer hit. De har inte upplevt de klimat vi har här. De finner det så kallt att de inte förstår hur de ska kunna leva här till en början. Jag lyssnade på en kvinna som kom från Irak för många år sedan. Hon kom hit i oktober och chocken inför kylan jämför hon med att vi skulle komma till ett land som var så varmt att vi inte ens vet hur vi ska klä oss. En öken kanske. Så kände hon i oktober. Jag kan förstå dessa flyktingar från Syrien. Kan du? De har aldrig på sig rätt kläder för det här klimatet när de kommer. Ibland har de inga skor eller bara flipflops.

Sedan läser jag det Lena Melin skriver i Aftonbladet om att dessa människor ska "besinna sig" för sin egen del men även för andra människor som kommer hit och har flytt från krig. Och varför det då? Jo, för att:

"Av riksdagens åtta partier står sju bakom den generösa flykting- och invandringspolitiken. De representerar 87,1 procent av väljarna. En mycket stabil majoritet av både partierna och väljarna stödjer alltså ett välvilligt och godhjärtat mottagande av människor som flyr för sina liv.
Den inställningen riskerar att minska om fler flyktingar beter sig som de i bussen utanför Grytan."
Enligt denna Melin ska alltså människor som flyr hit, när de kommer till Sverige, ha koll på det politiska klimatet här. Hon tycker någon borde "upplysa dem om det". Hon menar att flyktingar ska ha koll på de vindar som blåser i Sverige just nu med ökat stöd till SD och ja, det allmänna hårda klimatet här.

Jag bara brinner och undrar om människan har koll på vad det innebär att fly. Jag ska ge några exempel. En flykting är en person som flyr från sitt land på grund av att hen är hotad till livet av en eller annan anledning. Många riskerar sitt liv för att kunna fly genom att de sätter sig på överlastade gummibåtar eller hänger under lastbilar. De drogar sina barn för att de ska vara tysta genom tullarna. De är desperata och de flyr i panik. Ofta vet de inte vilket land det kommer hamna i. Ibland är de analfabeter. Ofta är de skadade eller sjuka. Alla har varit med om psykiska trauman.

Många vet såklart inte ens vilket styre eller vilken politik vi har här. Vet du hur det ser ut i Syrien med den saken? Nej, just det. Då har du ändå all möjlighet, och tid, i världen att kolla upp det!! Hur ska dessa människor veta en sådan sak? Varför ska de bry sig? Det enda de bryr sig om just nu är att deras familjer ska vara trygga! Familjer som antagligen är kvar i kriget och utsattheten. Hur ska de kunna bry sig om en sådan sak? Det är helt otroligt jävla korkat att ens uttrycka tanken.

Med lite finare ord kallar man det Melin hänger sig åt för "Victim blaiming". Ungefär samma sak som man gör då tjejer våldtas. "Kanske var det ditt eget fel. Du hade ju kort kjol, du var ju full, du gick hem ensam". Melins åsikter ligger farligt nära att gå åt samma håll. Det är fan inte okej.

Jag tror liknande situationer kan undvikas bara man sätter sig ner, pratar och lyssnar. Det vet jag funkar i 99%. Av egen erfarenhet. Det är när vi tänker efter och försöker förstå som vi kan nå varandra.

Inga kommentarer: