18 december 2014

Tre veckor långt, härligt jullov

Då var det äntligen, redan jullov. För hur efterlängtat och hur trött man än är så känns det, precis som vanligt, som att det var igår vi började efter sommarlovet. Som det var en minut sedan det var höstlov. Ett andetag sedan man började räkna ner mot jullovet. Och nu sitter vi här, lika trötta alla tre, och har ett långt härligt lov framför oss. Med många dagar där vi får vara tillsammans alla tre. Vila.

Sista dagens morgon började med att alla vi lärare satte på oss något julrelaterat, släckte ljuset och kutade runt i korridorerna och sjöng julsånger för eleverna. En total surprise för eleverna och så himla roligt! Såhär såg det ut när vår rektor la ut ett suddigt kort på facebook. Japp, det är jag där till vänster. Längst fram (såklart?!).
                                             
Igår hade vi skolans årliga vollybollturneringen. Rolig dag som vanligt. Liksom alla idrottsengagemang är dessa dagar ett lyft för våra invandrade elever med lite språkkunskaper. Eftersom idrott är rätt universellt och de oftast är duktiga på sporter så får de äntligen visa framfötterna, ligga först och bli hejade på av kompisarna. Det är så härligt att se deras glada leenden. De elever som blivit riktigt integrerade och fått svenska kompisar har blivit det genom aktiviteter de deltagit i på fritiden, mer sällan genom skolan. Det är alltså viktigt att få till ett aktivt liv utanför skolan för ungdomarna. Något vi skulle kunna ta fasta på även när de gäller vuxna invandrare.

Jag var också med och spelade i turneringen. Lärarna tävlar alltid mot niorna i slutet av dagen. Blodigt allvar och vi tränade till och med ett par gånger innan. Vaddå? Eleverna har ju tränat flera gånger under terminen. Lärarna vann också, både damlaget och herrlaget. Heja heja!! Liksom förra året insåg jag vad roligt jag tycker det är med vollyboll och lagsport. Skulle gärna träna vollyboll någon gång i veckan på fritiden. Skulle väl inte vara så svårt att få ihop kan man tycka.

Jag avslutade dagen med att hälsa på hemma hos några (f.d) elever till mig som flyttat till eget boende (med personale boende i lägenhet bredvid). Jag ville kika på hur de bor och köpte med en inflyttningsblomma. En av tjejerna vet att jag älskar den somaliska rätten Sambosa (till vänster på bilden) och gjorde detta till mig. Den andra tjejen lagade de underbara munkarna med smält choklad på. Jag var inte nödbedd att äta och är fortfarande proppmätt. Gud så gott! Söta de är va som gjorde sig sånt besvär för en lärare. Det var väldigt mysigt att få prata med dem utanför skolan och lyssna på deras kloka tonårstankar.
                                  
Såhär gott var det!!
Mmmmm mmmmm Emma Boman
En fin sista veckan har det varit men jag tror inte den här kvällen blir lång. Lägga Jomps, gå en hundpromenad. Sedan god natt!

Inga kommentarer: