28 december 2014

Nu är glada julen slut

Nu är julen slut för denna gång. Julaftonen för mig är bara fullt ös, speciellt som vi alltid är hemma hos oss. Innan har man också handlat, städat, stressat runt en del (trots att jag fördelade det bra i år tycker jag) så det är först på juldagen jag börjar att njuta. Det är då jag verkligen kan börja koppla av, man behöver knappt laga mat eftersom kylen är fylld till brädden. Lata sig är fullt godkänt. Trots det kan jag nog svära på att det var en fin jul ur barnaögon. Både farmor, farfar, extra farbror, moster och mormor var samlade. Alla mer eller mindre fokuserade på vår guldklimp. Skoj och julklappar. I år var första gången vi hade tomte sedan John föddes. Även det en lyckad företeelse. John fick ny bob, eldriven bil och en mängd andra saker. Enligt honom själv var det de små hot wheels -bilarna som var favoritjulklapparna. Inte särskilt ofta det är storlek och pengavärde som är det barn ser som bäst. I julklapp till oss själva köpte jag och Calle en efterlängtad kökssoffa. Vi har letat länge efter en som känts rätt och några dagar innan jul hittade vi också en i närheten på Blocket. John kröp direkt upp på den med sina böcker. Och med lite mer stoppning i dynan tror jag faktiskt att det kan bli en favorit bland läsplatser även för mig.
                  
Kommer tomten snart?
Jovisst, där är han!
I går åkte vi till Sunne för det andra firandet hemma hos morfar och extramormor. John fick mer paket och mer lek med släktingar. Vi andra fick mycket god mat och underhållning utanför fönstret där ett rådjur försvarade sin mat mot en hungrig räv. Rådjuret gick segrande ur den fighten för den som undrar!
Äntligen blev det också riktig vinter. Snö och temperaturer neråt 14 minusgrader. Det har bitit ordentligt i kinderna men det är också otroligt vackert utomhus. Här en snabb bild när jag rastade Jack hemma hos pappa:
                                  

Inga kommentarer: