13 december 2014

In the mood

Den här helgen försöker vi, så gott vi kan, att komma i jul-mood. Jag ska jobba fyra dagar till och sedan är det jullov så det är väl så dags då. Eftersom Lucia-dagen är i dag firade både min skola och Johns förskola Lucia igår. På min skola lussades det med ett jätte-tåg där alla från klass 4, 5 och 6, som ville, deltog. De var fantastiskt duktiga och det var superfint. På eftermiddagen var det dags för Johns förskola. John hade bestämt att han ville vara "stjärna" och då fick det väl bli stjärngosse. Vi hade köpt kläder till detta men hade även tomtekläder hemma. Strax innan ville John inte vara något. "Bara John", som han sa. Men han var rätt trött också. Fredag och allt. Jag packade med flera olika alternativ eftersom jag förstod att han skulle ändra sig när han fick se de andra barnen. Mycket riktigt! Efter en stunds "upptining" ville John ta på sig sitt lucialinne med glitter runt magen. Tomteluva fick det bli på huvudet och stjärnan i hand. En underbar kombination och ett underbart luciatåg. Efteråt fikade vi och åkte hem, trötta och nöjda allesammans.

I dag har vi hunnit med två promenader. En i skogen där John hela tiden tjatade om att han ville bort därifrån eftersom han inte gillade de "vassa granarna". Stadsbarn eller?? Andra gången fick vi se solen lite också. Vi har också lekt hemma hos kompis Emma i dag. Eftersom Emma har två bebissystrar fick jag chans att snosa några gånger. Goa, knubbiga kinder! Men oj vad ovan jag är att bära bebis! Får typ kramp efter fem minuter! Barnen lekte superfint uppe i Emmas rum. Lite för fint faktiskt eftersom de tillsammans kom på den briljanta idéen att öppna alla Emmas små paket i den fina adventskalendern som hängde i lagom höjd. Är ganska säker på att John var drivande där eftersom Emma själv har haft paketen hängande på väggen i 13 dagar utan att för-öppna dem.

Ikväll har vi bakat lussebullar, lyssnat på julmusik, ätit pappas goda lasagne och druckit glögg. Här går vi all in! John somnade helt utmattad strax efter sju och jag tror nog jag skulle vilja göra detsamma snart.

2 kommentarer:

livet på myra sa...

Haha vilka idéer. Lite oops på den va. :) mysig dag ni verkar haft iaf. Liv är inte heller så förtjust i skogen. Hon pratar mycket om det innan men när vi är där så frågar hon direkt när vi ska gå hem. :)
Kram

Emma sa...

På ett vis kan jag förstå dem. Det är lite mörkt där inne bland träden och granarna kan nog te sig lite skrämmande. John är väldigt emot mörker just nu. Krams