14 november 2014

Det går bättre

I dag mår både jag och John bättre. John hade ingen feber på förmiddagen. Sedan dess har jag inte tagit tempen på honom. Vi har fortfarande spenderat en del tid i soffan men orkat leka en del också. Försökte få John att titta på Emil i Lönneberga förut men han var inte särskilt intresserad. Efter ett avsnitt kände jag att det inte gjorde speciellt mycket heller. För faktiskt tycker jag Emil är lite väl våldsamt för 3-åringar. Pappan som ständigt jagar Emil och skriker och mamman som hojtar att Emil måste skynda sig annars är hans sista stund kommen. Så har vi Krösa Maja då som berättar om mördare och annat otäckt. Tycker nog att Emil kräver lite äldre barn.

John har precis börjat få ett skräckblandat intresse för spöken. Han tittar gärna på Det spökar Alfons Åberg och annat liknande. Men vill inte gå in i mörka rum för det finns monster eller spöken där. Säger ständigt "Spöken finns bara på tv och i böcker va?" och vill ha bekräftelse i det. Vi tittade på en Bamse-film som han ville stänga av för att det var för läskigt när Bamse, Skalman och Lilleskutt gick genom trollskogen. När vi tittade på Thomas tåg fick han tårar i ögonen och ville stänga av när Thomas och hans vänner hittade ett gammalt tåg i skogen som stått där och väntat på reservdelar länge och när sedan ett annat tåg var riktigt elak mot det gamla tåget och kaplöpte med det så att delar flög av.

Så vi väntar nog några år med att mata på med de filmer som kan verka skrämmande på riktigt. Hur är analysen på Emils pappa egentligen? Som ständigt vill misshandla sitt barn för minsta lilla??

3 kommentarer:

livet på myra sa...

Men när är Emil inspelat då? På 70 - talet då aga fortfarande va tillåtet. Och när ska det utspela sig, på 40 - talet kanske?! Då aga definitivt va tillåtet. Jag ser dessa filmer som historia som tar upp saker som man kan diskutera kring. Ska man tycka Emils pappa är så hemsk ska man absolut inte se Madicken för där ger pigan Abbe en riktig örfil...men absolut ska man vänta med att se om det inte känns okej eller helt enkelt strunta i dom.
kram

livet på myra sa...

Jag kommenterade alltså det sista du skrev, så det inte blir missförstånd! ;)
Kram

Emma sa...

Absolut! Tänker ju samma med könsrollerna i Emil. Det betyder ju inte att jag tycker det är okej att se på det just nu. John förstår ju inte alls det där nu. Det jag menar är att pappan är lite väl våldsam enligt mitt tycke. Lite skillnad med en örfil och tusentals hot om att slå ihjäl barnet. Tycker det är rätt hemskt hur Emil blir behandlad. Det finns mycket som man kan se i ett annat ljus idag. Tex därför man redigerar pippi. Bara för att det visar en annan tid kan vi idag inte bara accaptera allt rakt av. Inte utan reflektion. Många av Astrid Lindgren - filmerna tycker inte jag är för små barn. Svåra, stora ämnen i både Madicken och pippi. Lotta och barnen i bullerbyn inte så väldigt allvarliga. Kram