8 september 2014

Leksaksvapen till barn - Why?!

Jag minns att jag lekte ganska mycket med vapen när jag själv var liten. Vi sköt mot varandra och blev dödade, mest jag var det nog som dog eftersom min kompis var mer bestämd än vad jag var. I dag kan jag se tillbaka på allt detta dödande med en liten rynka i pannan. Jag vet att det anses "så himla pk" att ha åsikten att barn och vapen inte hör ihop. Men den kommentaren tycker jag mest kommer från folk som själva inte orkar tänka till. Eller bry sig!

För ärligt talat skulle jag aldrig få för mig att köpa ett vapen till John. Jag har överhuvudtaget svårt att förstå att de säljs. Skulle någon köpa något liknande som present till John skulle jag vänligt men bestämt tacka nej. För barn och vapen hör verkligen inte ihop. Det skapar enbart rysningar och obehagliga bilder i min skulle. Jag skulle absolut inte tycka det var det minsta gulligt om John sprang runt med en AK-4:A eller annat vapen. Jag provoceras av att andra människor tycker det. Hade John en sådan leksak skulle mina  tankar ständigt vandra till de barn som detta är en realitet för, barn som på riktigt tvingas döda andra människor.

Jag förstår inte heller hur man kan uppmuntra dessa lekar. Vattenpistoler ser jag ingen harm i, syftet är inte att döda varandra då. Okej, om man har en bössa och lekar att man jagar monster eller älgar. Det jag har svårt att förstå hur man uppmuntrar en lek som går ut på att någon annan ska dö. "Way! Bra där John! Där dog hon verkligen!!". "Å! Vad gulligt de leker mord! Ska vi inte köpa lite fejkblod till nästa gång så det kan bli en ännu bättre lek?".

Skulle John själv komma på en sådan lek och använda en pinne eller nåt så skulle jag inte banna eller förbjuda. Däremot skulle jag visa att jag inte vill leka en sådan lek och förklara varför för honom.

Många är det som provoceras av mat- och träningsbilder på facebook eller Instagram men barn med vapenbilder är tydligen roligt det. Förstår verkligen inte den logiken alltså!

Inga kommentarer: