22 september 2014

Eeenergi!!!!

Kan inte sluta tänka på zumbamaratonet igår! Vad mycket energi det gav mig alltså! Jag hade också en fantastisk dag på jobbet. Det var studiedag så vi lyssnade på en föreläsning om anknytning. Jag har läst mycket om det förut men nu var det utifrån skolan och att vi som pedagoger troligtvis blir en anknytningsperson för många barn och ungdomar. Intressant och tänkvärt! Speciellt viktigt för de barn där anknytningsprocessen till föräldrarna inte funkat!
På eftermiddagen satt jag med i värdegrundsgruppen som skulle arbeta fram en idé om hur vi ska arbeta med värdegrunden den kommande tiden. Vi hade underbara, ganska storslagna, planer som jag tror jag bli fullkomligt fantastiska om vi lyckas genomföra dem så som vi skulle önska. Blev så sjukt peppad!

En annan aprolig grej är att jag under hösten och våren ska få gå en fortbildning om nyanlända och om mottagandet av nyanlända i skolorna. Det ska bli fantastiskt roligt och jag är så himla glad över att få göra detta. Det var bara jag som fick gå så nu känner jag mig lite sedd också!

Dagens enda tråkiga är att en kvinna från Forshaga kommun idag kom och pratade om värdegrunden för hela Forshaga kommun och hur viktigt det är med värdskap, alltså att nyinflyttade i kommunen blir väl mottagna och får alla hjälp de kan få när de kommer hit. Hon tyckte Forshaga kommun hade lyckats med detta och hänvisade till någon Ungersk läkarfamilj. Men där kan kommunen inte slå sig för bröstet för de asylsökande bor som råttor, inpackade i ett hus där de får tvätta för hand eftersom det inte finns tillräckligt med fungerande tvättmaskiner. Dessutom bor det små barn där i en miljö som inte alls är anpassad till dem, ofta intränga i rum tillsammans med många andra. Ofta lyssnandes på andra vuxna som för liv, bråkar eller har fest. Med en rasist som föreståndare för det hela! Blev så provocerad av detta att jag funderar på att maila henna och fråga hur hon tänker runt de människorna!

2 kommentarer:

Maria Norlin sa...

Wihiiie! Man blir ju full av energi bara av att läsa din text. Kul med uppmärksamhet och vidareutveckling. Mindre kul med tanten från Forshaga kommun dock. Tycker absolut du ska höra av dem. Människorna som inte kan föra sin egen talan behöver nån som står upp för dem!

Emma sa...

Hihi!! 😀 Jag har faktiskt gjort det! 😀 Ska skriva om det i eget inlägg sen.