26 augusti 2014

Veckans skylt

Ny vecka. Nya utmaningar. Jag hade redan sen tidigare tänkt att denna veckas hundtränarautmaning skulle bli den skylt som heter "Snurr under gång". Det låter värre än det är eftersom det inte är jag som ska snurra utan hunden. Alltså, man går tillsammans med hunden vid sin vänstra sida. Under gången ska hunden göra en snurr, bort från föraren och sedan komma tillbaka in till sidan. Hello utmaning!! Efter första träningspasset var Jack kollrig och jag hade nästan lust att ge upp. Dum idé att använda korv som motivation eftersom Jack blir lite mer än galen av denna underbara godsak! Jag vet att det bästa är att använda en lagom god frestelse så att han kan koncentrera sig. MEN det gick ändå ok. Han gör en snurr om jag stannar till och snurrar handen över hans huvud. Nu ska jag bara kunna resa mig och helst inte stanna till också. Som sagt, utmaning!!
Hur gick det förra veckan med ståendet då? Jo, jag kom på en smart grej (tycker jag själv i alla fall). Eftersom vi behöver träna in ordet så körde jag ganska mycket att jag under promenad tränade att bara stanna och säga "stå". Jack fattar galoppen och står fint kvar utan att sätta sig. Han kan också ställa sig om jag handen framför nosen på honom. OCH han kan (i alla fall inomhus) stå kvar medan jag går ett varv runt honom. Vi behöver definitivt träna mer i olika miljöer eftersom han är så miljökänslig. Bara det att vi stod bredvid en bilväg gjorde att han tappade koncentrationen cirkus 50%.  Så vi fortsätter träna på den med helt enkelt!

Inga kommentarer: