12 augusti 2014

Över min stolta kropp

Molly Sandén poserar "naken" i sin senaste video eftersom hon är trött på att folk sagt till henne att gå ner i vikt, att hon är tjock mm. Jag förstår verkligen VERKLIGEN att det satt sig på hennes hjärna och att hon antagligen fått stora problem med hur hon ser på sig själv. Men går det att starta en kampanj mot samhällsnormen och framför allt medianormen utan att på något vis bekräfta att hon ÄR tjock? Vilket hon inte är alls. Det är nästan skrattretande när hon pratar om att älska sin kropp och att hon sitter och magen "korvar sig": Herregud! Skinnet ja! På något vis bekräftar hon själv att hon inte duger och vad säger hon då till alla verkligt tjocka?! Att de är totalt jävla värdelösa! Sedan har jag väldigt svårt att förstå att folk i allmänhet tycker de är tjocka om de får lite skinn på magen när de sätter sig ner? Ja, hur fan ska man kunna gå annars om skinnet ska vara helt sträckt hela tiden?! Bara undrar liksom?!

Lady Dahmer skriver inlägg på inlägg om detta och framför allt om smalhetsnormen. Bland annat skriver hon om Mollys kampanj på instagram som heter #överminstoltakropp och vem som kommer att visa upp sig där? Jo, smala, normativa kvinnor. Kanske en och annan i större modell. Och när jag kikar in där känner jag att den här kampanjen har ju slagit tokfel! Där ser vi inte tjejer (eller killar, inte en enda faktiskt) som stöttar varandra och visar upp de "skavanker" de möjligtvis har. Där är snarare tjejer som visar upp sina MAGrutor, när de tränar, glatt visar upp sig i bikini på stranden. En och annan större visas också. Tror det blev en kampanj som handlar om vem som är mest nöjd med sina magrutor. My god!

Vidare handlar ett av Lady Dahmers inlägg om smalhetsprivilegiet och hon listar även några exempel på det. Den här: 7. När du går till doktorn så antar hen inte att dina symptom beror på din vikt har jag faktiskt upplevt. Jag var nämligen några månader gången i min graviditet, minns inte exakt månaden men tror det var runt femte eller nåt sånt. Jag fick fruktansvärt ont i min ena arm, det liksom spände och värkte så att jag inte kunde sova på natten. Låg och grät typ. Det jag minns är att jag hade gått upp fem kilo, FEM från en vikt som inte klassades som överviktig. Den här äldre herre till doktor kunde inte förklara vad som felades mig men tittade på mig över glasögonkanten och sa något som: "Ja, vid den här tidpunkten väger inte barnet fem kilo vettu". Alltså, det kunde bero på min VIKTuppgång att armen värkte!! Va?! Han inte bara skyllde problemet på MIG utan sa även indirekt att jag gått upp FÖR MYCKET och skammade mig på så vis. Jag kan inte ens föreställa mig hur de som dras med övervikt dagligen skammas och vägras tas på allvar av vården! Min läkare ändrade sig sedan till tennisarmbåge men jag VET att det var överansträngning på grund av att jag skottat snö eller något sådant eftersom jag fått liknande senare efter att jag överansträngt armen. Fruktansvärt att människor ska behöva bli behandlade på detta vis och Molly, vet att du menar väl men det blir så fel!!

Inga kommentarer: