9 augusti 2014

Hur kan det hända igen?

Det skrämmer mig så otroligt mycket, den här nazistvågen som drar genom Europa just nu. SD kan verka harmlösa men det är allt annat än just det. De kan verka rumsrena men när man tittar lite närmare på vad de egentligen säger bakom orden, då är de allt annat än snälla, goa, kisseungar. Det som skrämmer mig mest är att folk inte verkar se detta. Det som ligger och pyr under ytan hos många människor skrämmer mig också. Jag är dum nog att tro att alla har samma inställning till människor som jag själv har, att alla är lika mycket värda oavsett. Ganska ofta får man förstå att detta nog inte är fallet, det kommer fram i små små kommentarer som är så oskyldiga att de nästan inte går att peka på eller att fråga personen vad den egentligen menar. Lite nedvärderande kommentarer om den där killen från Irak som hade kört av vägen och behövde hjälp, att hävda sin rätt att kalla chokladboll för något annat, allt man hör folk säga om tiggarna från rumänien. Det finns där hos var och varannan och jag tror att det är dessa SD drar till sig.

I dag var jag på stan. Som vanligt står det folk lite utspritt med någon slags tidning/undersökning i händerna. Inget ovanligt med det. Det ovanliga var att de bara stod där utan att pracka på eller fråga om man har tid en stund. På den lilla rundeln med bänkar framför H&M stod en ung tjej, log som bara den med en trave tidningar i näven. Helt still står hon och försöker inte räcka fram en tidning när jag knallar förbi. Jag tittar dit eftersom jag förväntar mig att hon ska tilltala mig eller sträcka ut det hon har i händerna mot mig. På tidningen får jag se att det står "Svenskarnas parti" (för den som inte vet vad dessa står för så har de uttalat nazistiska åsikter). Jag går förbi, chockad, såg jag rätt?? Vänder mig om och bara glor! Då ser jag att bakom den unga tjejen står två, ganska ordentligt stora killar, mitt i cirkeln som bänkarna bildar, med varsin stor fana i händerna. De står rygg mot rygg, bredbent, precis som nazisterna gör på otaliga bilder. Jag står där, jag bara stirrar. Jag riktigt ryser och vet inte vad jag ska göra! Blir jävligt ilsk och rädd! Jag är dum nog att tro att jag inte skulle få se ett nazistiskt parti göra reklam för sig så himla öppet! Fem meter bort möter jag tre kvinnor, alla slöjbeklädda. Jag vet vilkens sida jag skulle stå på om det kom till sak. Jag tror inte att alla tänker som mig! "Det får aldrig hända igen" lär vi ut i skolorna. Jag tror det händer igen!! Vilken värld kommer mitt barn att växa upp i egentligen???

Inga kommentarer: