18 augusti 2014

Hundträning just nu

Allt sedan vi lät Kenneth somna in (kan jag se såhär i efterhand) har jag tappat allt vad mer avancerad hundträning lyder. Jack har fått massor av miljöträning i sommar, vilket har varit mer än nyttigt för honom, men den där lusten till att jobba tillsammans med min hund har inte alls funnits där.

Men med min nyväckta energi och skaparlust började även lusten för hundträningen att glöda till igen. I går kväll tog jag mig ett litet träningspass med Jack. Jag fick lust att träna in något nytt och bestämde mig för att kika på skyltarna för fortsättningsklassen i rallylydnad. Jag har länge tänkt att vi ska lära oss dem eftersom vi tränat nybörjarklassen så länge. Vi kan nästan alla skyltarna nu och börjar lessna på dem. Oj! Vad roligt det blev helt plötsligt med dessa nya mål. I går testade jag alla skyltarna lite grann för att se vilka vi kanske redan kunde. Några var det allt! Men inför kvällens träning kände jag att jag behövde fokusera på något. Ha ett veckans mål eller något sådant. Så jag bestämde att vi skulle fokusera på ståendet som faktiskt inte sitter så bra än. I nybörjaklassen finns en skylt som innebär att hunden ska sätta sig vid din vänstra sidan och sedan gå upp i stående position. I fortsättningsklassen utvecklas detta till att hunden först ska sitta, sedan stå och sedan ska du även kunna gå ett varv runt hunden utan att hunden flyttar sig.

Så vårt mål för veckan är alltså skylten som ser ut såhär.

Första passet gick verkligen superbra! Jack gick upp i stående, stod still och kunde även stå hela tiden jag gick varvet runt honom. Stolta matten då! Dock vet jag att ha inte riktigt vet vad "stå" betyder och att det behöver befästas mer. Summering i slutet av veckan.


Inga kommentarer: