30 augusti 2014

Äpplen, massor av äpplen

Jo, men vi har ju tre äppelträd här hemma där två stycken fullkomligt dignar av frukt just nu! Jag kan inte bara se dem hänga där och ruttna utan måste plocka in dem. Detta gjorde jag och John tillsammans under eftermiddagen och för John var det en superrolig aktivitet. Han fick stå på sin lilla pall så han kunde nå de understa äpplena. Han utbrast stolt "Jag kunde!" varje gång han fick ner ett äpple. Så nu har vi en mindre hink och 2 bunkar fulla med äpplen här hemma (och fler kvar i träden dessutom). Vi kan nog inte tugga i oss alla själva och eftersom jag redan gjort äppelmos och ingen annan än jag äter äppelpaj här hemma bad jag om inspiration på facebook och instagram idag. Några av tipsen fastnade och jag ska skiva och frysa in några, eventuellt göra chutney och te samt torka några för framtida filfrukostar. Sedan kändes det ju inspirerande att lämna in en hög för att göra must av men vi får väl se hur många som egentligen blir kvar. Minns en god laxsås med äpplen och hjortronsylt från mina båtdagar...

Inga kommentarer: