27 juli 2014

The summer that went on and on

Ja ni. Gårdagen måste ha innehållit något slags värmerekord! Å my god! Känslan av att vakna till regnsmattare och lite svalare väder i dag är nästan obeskrivlig. Min hjärna vaknade redan klockan tre så den har nog fått nog av värme nu skulle jag tro. Det är härligt och jag hoppas vädret håller i sig hela dagen!

Trots hetta maximum klarade vi av dagen igår rätt bra tycker jag. Calle släppte av mig, John och moster Hanna vid tågstationen i Kil för att vi skulle ta gratiståget till Sunne. Calle for sedan vidare med bil och hund för att lämna doggen hos min mamma, Eftersom de flesta redan stigit på i Karlstad var tåget väldigt fullt men vi hittade i alla fall några sittplatser. Jag kan inte säga att John var superimponerad av tågresan utan ville mest sitta i mitt knä vilket inte hör till vanligheterna. Jag tror dock att de senaste dagarnas värme har slitit ganska hårt på honom.

Efter lite köande var vi inne på vattenlandet. Där mötte vi upp med pappan och min kusin som vanligtvis bor på Irland med sin familj men som för tillfället är på Sverigebesök. Mycket roligt att få chansen att umgås med dem! De stora barnen testade alla vattenruschkanor (jag fick hoppa denna gång på grund av kvinnliga problem, till min stora besvikelse) medan det lilla barnet fick hålla sig i barnpoolen. En pool som jag förresten tyckte var mycket bra utformad då det fanns massor att göra där. Vrida av och på vatten, gungor och tre-fyra kanor, klätterställningar och massa kul. Vår försiktige unge tyckte det var för mycket stoj där och envisades med att han ville åka den stora, röda kanan lite längre bort. Fritt fall. Jag menade att han fick vänta några år med den och gud vad sur han blev! (-Du får åka den när du blivit lite större -Men jag är ju stor nu! Ja, det är du ju på sätt och vis, älskade unge!) Till sist nöjde sig John ändå med den minsta grodkanan som han säkert åkte 120 gånger i rad.
Framåt eftermiddagen åkte vi allesammans hem till mamma som väntade med älg- och rådjursgrytor. Himmelsk gott och som toppen på det fick vi glass och jordgubbar. Mumma! Calle skjutsade Hanna till tåget framåt kvällningen eftersom det var dags för henne att åka hem mot nya äventyr i Spanien. Vi andra plaskade ut i älven utanför mammas hus för lite svalka. John var mer än villig att bada igen och även Jack njöt verkligen av att spatsera runt i vattnet. Än en gång avslutades en härlig dag lite oturligt då John klev på en geting. Ont gjorde det på en liten fot men efter choklad och bilplåster menade han att foten var bra igen. Allting ska man gå igenom minst en gång. Men det kan vara ett råd till alla att se upp nu då getingar och humlor börjar slöa till sig och kan ligga och kräla i gräset.

2 kommentarer:

Maria Norlin sa...

Hihi, inte alltid så lätt att förutspå vad som blir de smås favoriter. Oliver är också stor kille när det passar ändamålet. Däremellan är han bebis som Melvin också! :)

Emma sa...

Nehej, det är det inte. Bara att testa sig fram. :-) John var väldigt sliten av värmen den här dagen också så kanske nästa gång är roligare? :-)