28 juli 2014

Skördetid

Ny vecka. Calles sista semestervecka. Vi är alla ganska slitna av senaste veckans värme så vi var bara hemma och tog det lugn idagt. Ett riktigt oväder bjöd dagen också på i form av monsunregn och åska riktigt nära. Så vi satt inne och spelade spel ett tag, läste böcker eller tittade på Bamse. Riktigt välbehövligt för oss. alla. Vi hann även med en tur till lekparken och att rädda små söta grodor undan gräsklippardöden innan ovädret var över oss. En stor milstolpe nådde vi också i dag då John kissade på pottan för första gången. Han är dock inte medveten om när han behöver kissa än men känns som vi kommit en bit på väg de senaste veckorna. Så stora de blir fort dessa barnen!
Snart är vi inne i augusti månad också och jag börjar få det där förväntnings-pirriga som alltid kommer med hösten. Ny termin, ny kalender och allt det där. I vår trädgård är det även hög tid att skörda. Mellan regnskurarna började vi idag med krusbären. Det var första gången John smakade dessa och i sin naturliga form var de en stor hit. Han åt och åt och åt. Cirka två liter är bär bjöd vår buske på.
Av dessa gjorde jag kräm och i min kokbok hittade jag dessutom ett recept på krusbärspaj. Jag har aldrig gjort paj av krusbär förut så det fick jag såklart lov att testa. Jag tyckte det var en riktig hit ihop med glass. John menade att han verkligen inte ville smaka. Men vad gör det, mer till mig! Hihi!

Inga kommentarer: