30 juli 2014

Röda vinbär

Eftersom Coop äntligen tog fram nätsilarna kunde jag testa att koka gele på en liten del av alla våra miljarder vinbär vi har i trädgården. Och jag menar verkligen en liiiten del. Vi har fyra buskar röda vinbär och minst lika många av de svarta. Jag plockade cirka två liter bär, typ en femtedels buske (av de röda). John och Jack hjälpte gärna till. Så med tanke på att de bara stoppade i sig plockade jag nog närmare tre liter. Herregud, kunde väl inte tro att en hund skulle gilla röda vinbär så! Å andra sidan förstår jag honom för de var riktigt söta bär vi hade. Som godis.

Av de två liter jag plockade fick jag ihop en burk gelé. Men vad gör det när jag för det första insåg vad lätt det var att koka gelé och för de andra LYCKADES! Trodde verkligen att det skulle vara för långt gånget på säsongen för gelé. Men icke så! Det blev så dallrigt och fint så! Då återstår bara att se hur det var med smaken! Känner mig sjukt huslig nu.

Inga kommentarer: