1 juli 2014

Med växlande väder på utflykt

Efter min lilla listning igår var jag ju sugen på att åka på någon slags utflykt med John i dag. Fick med mig kompis Oliver med familj. Tyvärr blev de sjuka så jag och Jompa fick klara oss själva. Men det gick bra det med. John är ju en sån liten person nu som pratar och visar och frågar med sin allvarliga vuxenröst: "Är det roligt att åka tåg?". Mycket rolig att vara med alltså (utom när han blir på DET humöret, då är det ett riktigt tålamodstest!!). Så vi tog vårt pick och pack, slängde en blick på himlen som såg mer än lovande ut och drog in till stan. Vi skulle börja dagen med att ta båtbussen ut till Mariebergsskogen. En liten tur på cirka 30 minuter. På väg in körde jag ikapp tunga regnmål som släppte ifrån sig massor av vatten. Osis men regnkläderna var ju med. Dessutom visade det sig att de nya båtarna för året har både tak och väggar (inte som de gamla som bara hade tak) så regnet bekom oss inte alls.

Vädergudarna var också med oss för när vi klev av på Mariebergsskogens brygga slutade det regna och blev riktigt ljumt i luften. John ville gärna börja med att titta på djuren och deklarerade att han "Älskar djur". I klapphagen var många djur utsläppta. Får och lamm och några kaniner sprang faktiskt omkring. Ett får var så gosigt och tryckte sig mot oss och ville bli kliad på hakan. Getterna var lite trötta och låg mest inne i huset för sig själva. Mycket roligt för både stora och små!
 Efter en mindre härdsmälta fick vi i oss en våffla och stannade till och lekte lite i den övre lekparken. Därefter begav vi oss mot biljettluckan och tåget Conrad Höök. Både båten och tåget var första gången för John så det var extra roligt att dela dessa upplevelser med honom. Guide-rösten pratade om troll i skogen och när jag frågat John om han såg några mellan träden och även hävdade att jag såg några själv utbrast denna goa unge: "Mamma, du busar med mig". Ja, det gjorde jag ju du klippska!
När tågturen var slut fick John en glass och mamma en kaffe (uppåttjack). John jagade fåglar och sprang skrattande allt längre bort. Med ett skräckslaget fladder förstod jag hur lätt han kunde försvinna om jag inte höll ögonen på honom. För han var bara i nuet och tänkte inte alls på var jag var eller vart han tog vägen.

Där någonstans tog både hans och min energi slut. Så vi tvättade kladdiga små händer, tog en promenad tillbaka till centrum och bilen eftersom vi inte orkade vänta 30 min på bussen (vet inte ens hur man betalar på den satans stadsbussen längre). Tog en sväng in på Scalateatern och hämtade ut våra Bamse-biljetter. Kikade in på Lindex och sedan hem. Slut på en fin och härlig dag!!

Inga kommentarer: