25 juli 2014

Bilderna berättar

Kanske ångrar jag mina ord om några dagar men jag vill verkligen VERKLIGEN att temperaturen sjunker lite nu. Ikväll klockan sju var det fortfarande 31 grader varmt ute. Det är inte sant liksom!!

Just nu borde jag egentligen lägga mig och sova men det är så sjukt varmt att det känns som om blodet kokar så jag bestämde mig för att skriva några minnesanteckningar om de senaste dagarna. Mycket roligt har vi återigen varit med om.

På tisdagkvällen hade vi min syster med oss hem från mamma och syrran har hängt med på våra äventyr sedan dess. Onsdagen ägnades åt bad under dagen och på kvällen lämnade vi syster och hund hemma eftersom vi skulle dra på teater i Mariebergsskogen. John vann 3 biljetter till "Bamse och världsmästaren i elakhet" på barnmässan tidigare i vår. Nu var det alltså dags att gå och titta på det som kom att bli Johns första teaterupplevelse. Med smällhettan i ryggen grundade vi med glass och jag var ärligt talat rätt osäker på om John skulle orka vara still i en och en halv timme inklusive paus. Men det uttryck ni ser på bilden nedan höll sig nääästan hela tiden ut. Trots läskig start som fick några andra barn att lämna lokalen och trots lite långa scener ibland. Sista halvlek var det dock en sömnig gosse som satt i pappas knä. Inte somnade han i bilen hem för det utan såg fram emot att komma hem och leka med moster. Rolig upplevelse var det i alla fall,

Jag och lillasyster tog oss en liten räkfrossa på kvällen. Kvällarna är underbara nu när värmen lägger sig och man kan sitta ute och njuta. Jag har haft finfina promenader med Jack runt tio-snåret på kvällarna. Dagarna däremot. Den som säger att rött vin inte passar till skaldjur har feeel!!

På torsdag fick vi finfrämmande i form av bror och två av de tre syskonbarnen samt min pappa med fru. Efter intagen lunch åkte vi till Skivtjärn i Deje för lite bad. Ganska snart fick vi dock ge oss hemåt igen på grund av åska och regnskur. Tyvärr lättade värmen enbart för en kort stund men vi hade trevligt resten av kvällen då vi grillade lax och hade det gött. Kvällens slutade olyckligt med brorsan som vred till sig och fick ett ordentligt ryggskott. Några nattliga timmar på akuten blev den ruttna frukten av det fotbollsspelandet.
I dag, fredag, drog vi till Brunskog utanför Arvika och "Gammelvala". Där sker allt efter gamla maner och i gammal miljö. Calle skulle spela med Krister än en gång. Vi hade tagit med lunch som vi intog i skuggan på en filt. Därefter åkte John och moster häst och vagn och vi kikade runt lite. Gamla bilar och brandbilar var en fröjd för ögat.
Sedan satt vi i skuggan och kände oss urvridna medan vissångarna framförde sin musik. Vackert som vanligt.
Värmen övermannade oss och vi drog hem för ännu ett dopp vid Skivtjärn. Därifrån hämtade vi Indisk mat i Deje som är fruktansvärt god och så hade den dagen fått ett riktigt fint avslut. Nu ser vi fram emot morgondagen som bjuder på Johns första tågresa och första besök på vattenlandet i Sunne.

2 kommentarer:

livet på myra sa...

Åh jag får panik av vad mycket ni hinner med. ;) har ni fler timmar på dygnet tro...John ser härligt fokuserad ut, kul att det funkade,1.5 h är rätt lång tid att sitta still. Till v ska det bli svalare så då kanske man orkar med värmen lite bättre.
Kram o ha en toppendag på vattenlandet.

Emma sa...

Äsch, vi grejar och fixar inget och att vara på stranden är ju inget speciellt jobbigt. De flesta saker gör vi bara under några timmar på dagen så det låter nog mer än det är. :-) Barnen behövde inte sitta still i 1,5 timme på raken utan det var ca 35 minuter, sedan 20 min paus och sedan ungefär lika länge igen. Så kunde man ju röra sig framför stolarna så det var faktiskt inga problem! Läääängtar efter svalare väder. Kram