23 juli 2014

Berg, skog och sjöar.

Herrejisses vilken värmebölja som drar över landet!! I dag var det rent olidligt. Så vi gjorde det enda rätta; begav oss upp på ett högt berg där det blåser lite mer, åt stora glassar och låg och plaskade i vattnet. Dags för underbar utflyktsdag del 2. Denna gång begav John och jag oss iväg själva medan pappan fick vara hemma och ha en dag för sig själv. Tillsammans med mormor och moster på besök från Stockholm styrde vi näsan mot Tossebergsklätten. Denna vackra utsiktsplats vid Frykens strand. Jag som blivit oerhört höjdrädd de senaste åren var tveksam. Men jag tog mig både upp och ner för de branta backarna utan större problem. Utsiktstornet lät jag dock bli. Uppifrån toppen var det nästan för högt för att man skulle orka bli rädd. Och de underbart vackra vyerna skrämmer ingen. Tyvärr skulle vi också inta lunch på restaurangen på toppen och servicen var det värsta jag varit med om. Typ grinig gammal kärring som inte vill vara där. Vi fick snäsiga och otrevliga svar på vad vi än frågade. Så mitt tips är: åk gärna till Tossebergsklätten men tag med egen matsäck. 

Vyn från Tossebergsklätten
Till efterrätt åkte vi till Mormors glasscafé i Lysvik. Mysig plats med gott om yta att röra sig på. Gungor, klätterställning och rutschkana för barn som har spring i benen. Stort gilla på den! Mycket folk var det där så man fick vänta ett tag på glassen. Men det gjorde ingenting för vi var utsatta för bra service just då och fick ta om på kaffet både en och tre gånger. John var mäkta imponerad av de små barnbord som fanns både ute och inne och som var i perfekt storlek för honom. En liten regnskur kom och blötte ner oss men sedan sken solen med full styrka igen.
God glass i lyxförpackning
Nedför en trappa och man befann sig vid en liten sandstrand med riktigt långgrunt vatten. Där tillbringade vi några timmar medan våra glasstinna magar smälte det goda. Sedan hem till mormor för pizza och lek med nya bilar som mormor hittat på loppis. I bilen på vägen hem slocknade John som en stock. Självklart med en liten bil i handen. Ännu en underbar sommardag är till ända.
Fryken från sin bästa sida

2 kommentarer:

Maria Norlin sa...

Åh, det där lät ju helt underbart! Jag vill också åka till mormors place! :)

Emma sa...

Du är sååå välkommen! :-)